Matematik
faktoropløsning - kun en rod
Min ligning er = f(x)=-3x^2+6x-3
Jeg har ved hjælp af diskriminantformlen beregnet d= 0 .. altså er der kun en løsning, men hvad gør man så
Svar #1
23. september 2010 af Andersen11 (Slettet)
Så kan du se, at f(x) = -3(x-2)2 og man kan så bruge nulreglen til at finde dobbeltroden.
Svar #2
23. september 2010 af studerende20 (Slettet)
hvor får du -3(x-2)^2 frà? .. og jeg forstår ikke hvad du mener med dobbeltroden.. vi skal normalt ikke mere end blot at skrive faktoropløsningen op
Svar #3
23. september 2010 af ramme2 (Slettet)
Jeg får det til f(x) = -3(x-1)2 Der er kun en rod og det er +1. Prøv at gange faktoriserede andengradspolynomium ud, og sæt x=1 ind i udtrykket f(x)= -3(x-1)2 Så skulle f(x) gerne give 0.
Tegner du polynomiet får du et toppunkt i (1,0) og benene vender nedad fordi a<0 (a=-3).
Svar #4
23. september 2010 af Andersen11 (Slettet)
#3
Ja, det er korrekt med -3(x-1)2 . Der var en tommelfinger for meget med i spil, da jeg skrev før.
Skriv et svar til: faktoropløsning - kun en rod
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.
