Matematik

Differentialregning hjælp!!!

26. oktober 2010 af LonnyM (Slettet) - Niveau: B-niveau

 f(x) = x*ln - x

a) bestemdifferentialkvotienten til f i X0 = 1

b) har f en tangent med hældning 2) hvorfor)hvorfor ikke?

og 

To funktioner har forskrifterne f(x)=1/x og g(x)=x3 - 1

a) bestem f og g's diferentialkvotienter

b) bestem hældning for f og g's tangenter i x0= -2


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. oktober 2010 af mathon

hvad er dit spørgsmål?


Svar #2
26. oktober 2010 af LonnyM (Slettet)

f(x) = x*in(x)-x undskyld.

Spørgsmålet er jo a og b?


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. oktober 2010 af mathon

                       ∫o ln(x)dx = xln(x) - x     x>0        o...dx betyder stamfunktionen med ingegrationskonstanten 0

hvorfor
                       (xln(x) - x) ' = ln(x)

dvs
                       f '(x) = ln(x)


Svar #4
26. oktober 2010 af LonnyM (Slettet)

 jeg forstår det ikke? kan du uddybe med tallene?


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. oktober 2010 af mathon

OK

              f(x) = x·ln(x) - x             x>0

                            produktreglen
            f '(x)
= 1·ln(x) + x·(1/x) - 1 = ln(x) + 1 - 1 = ln(x)

      

a)      
            f '(1) = ln(1) = 0


Svar #6
26. oktober 2010 af LonnyM (Slettet)

 mange tak! hvordan skal man begrunde b?


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. oktober 2010 af mathon

b)

           f '(2) = ln(2) som godt kan være en tangenthældning
da
           2 ∈ Dm(f ') = Dm(ln)


Svar #8
26. oktober 2010 af LonnyM (Slettet)

 tusinde tak, har du noget til mit andet spørgsmål?


Brugbart svar (0)

Svar #9
26. oktober 2010 af mathon

...her skal du differentiere elementærfunktioner...

   f(x) = 1/x = x-1    x≠0

...bare i gang...    ;-)


Svar #10
26. oktober 2010 af LonnyM (Slettet)

En ret linje 1 er givet ved ligningen y=x-2

a)undersøg om1 er tangetn til funktionen f(x) = x- kvadratrod(x)

b) løs ligningen f(x) = 0

c) vis at f har en vandret tangent


Brugbart svar (0)

Svar #11
26. oktober 2010 af mathon

a)

  f '(x) = 1 - 1/(2√(x))            x>0

  hvis
          L er tangent
     f '(xo) = 1 - 1/(2√(xo)) = 1
hvilket vil kræve

         1/(2√(xo)) = 0   hvilket ikke er muligt
hvorfor

L ikke er tangent til grafen for f(x) = x-√(x)

 


Skriv et svar til: Differentialregning hjælp!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.