Matematik

4 klasses matematik...

12. november 2010 af barnetsfar (Slettet)

Hej

Har lige et spørgsmål angående nedenstående regnestykke. Min dreng kom hjem med en tipskupon med 3 svarmuligheder til hvert stykke. Men 2 af stykkerne kunne jeg ikke regne ud :-(

Det første er således 15 + 8 * x = 87 udfra dette stykke vil jeg mene at jeg ikke kan sætte hverken 7-8 eller 9 ind som var svarmuligheder, jeg mener at der skulle være en parantes som man skal regne ud først altså 15 + (8 * x )= 87 og så kan jeg sætte 9 ind istedet for x. Er det rigtigt?

Andet stykke er 200 - x * x = 56

Med 11-12 eller 13 som svarmulighed.

Jeg mener at det skal hedde 200 - (x * x) = 56

ellers bliver det da alt for meget eller tager jeg fejl???

På forhånd tak...


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. november 2010 af Andersen11 (Slettet)

Det er ikke nødvendigt med parentesen i stykket  15 + 8·x = 87 . Man finder 8x = 87-15 = 72, så x = 9 . Det er derimod nødvendigt med en parenetes, hvis man mener (15 + 8)·x = 87.

Det er heller ikke nødvendigt med parentesen i det andet stykke. Så det reduceres til x2 = 144 , dvs x = 12 . Og igen er det nødvendigt med en parentes, hvis man mener (200 -x)·x = 56 .


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. november 2010 af mette48

Man har besluttet (engang for længe siden) at når der står + og * i samme stykke uden parenteser, betyder det at man skal gange først og derefter lægge sammen. Ønsker man udregningen foretaget i en anden rækkefølge, viser man det ved at sætte parenteser.


Skriv et svar til: 4 klasses matematik...

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.