Matematik

stamfunktion, forvirret.

30. marts 2011 af ImUnknown (Slettet) - Niveau: B-niveau

Har et hurtigt spørgsmål...

opgaven lyder:

f(x)= (4)/(x2-2*x) x>2

F(x)= 2*ln*((x-2)/x)) x>2

Vis at F(x) er en stamfunktion til f(x).

Når jeg integrerer f(x) på mathcad får jeg.

2*ln*((x-2)/x))-4*ln(x-2)

Hvad gør jeg forkert?


Svar #1
30. marts 2011 af ImUnknown (Slettet)

ah ligemeget... fandt selv ud af det.

glemte at jeg skulle differentiere F(x) i stedet...


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. marts 2011 af AMelev

OK, men det skulle jo gerne passe alligevel. For at vise det, skal du jonglere med logaritmereglerne.
ln(T/N) = ln(T) - ln(N)


Skriv et svar til: stamfunktion, forvirret.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.