Søgning på: radioaktivitet forsøg. Resultater: 13461 til 13480 af 17507
-
Termit reaktion - sikkerhedsspørgsmål
ForumindlægHej, jeg har i kemi fået til opgave at lave en termit-reaktion, og jeg har valgt (sammen med min gruppe) at demonstrere med forsøget: 3Al + Fe(III)2O3 > 2Fe + 3AlO Reaktionen skaber en enorm mængde varme, over 2000 grader. Men dog har jeg set på video at det kræver meget energi at starte r... -
Grafer
ForumindlægHej. En opgaveformulering lyder således: "en lineær sammnehæng har hældningskoefficienten 1/2, og skærring med y-aksen -1,5, og grafen går gennem punktet (-7,-5)". "du skal tegne grafen og angive tydeligt på grafen, hvor størrelserne a og b kan aflæses" Jeg har forsøgt at ... -
Bestemme løsning til differentialligning, Vejen til Matematik A2, Opgave 302, Side 244, ( Knud Erik Nielsen og Esper Fogh)
ForumindlægOpgave 302. Undersøg om funktionen f ( x ) = 2e2x - 1 er løsning til differentiallingen y' - 2y = 5 Mit forsøg y' -2y = 5 ( 2e2x - 1 )' - 2 • 2e2x - 1 = 5 2 • 2e2x - 1 - 4e2x - 1 = 5 4e2x - 1 - 4e2x - 1 = 5 0 ≠... -
gæringsproces gå fra aerob til anaerob?
ForumindlægHej, jeg er i gang med min sidste aflevering, har desværre en del problemer med den. Der står i teoridelen i opgaveformulering dette: "Ved forsøgets start er der ilt til stede i glassene, og der vil ske en respiration og dermed dannes kuldioxid. Glassene bliver dog hurtigt anaerobe (iltfrie)... -
Areal af område
ForumindlægHej, jeg har forsøgt mig med at løse en opgave men er lidt i tvivl om jeg har løst den korrekt. Jeg skal beregne arealet af området M1 og M2, men M1 er jo under grafen og er vel så negativ. Jeg fik M1 = -4 og M2 = 4 Mit spørgsmål er om jeg så skal sige at det samlede areal er -4+4=0 eller om... -
Udregning af rødderne for en andengradsligning
ForumindlægHej igen. Jeg har tidligere henvendt mig herinde om samme følgende emne. Men da havde jeg ikke helt skrevet formlerne rigtigt op. Der viste sig at indgå en enkelt fejl i en af formlerne. Jeg har følgende formel Så kommer der en masse mellemregninger som jeg fik hjælp til herinde. ... -
Bestem en forskrift for tælletallet N(t) som funktion af tiden t i sekunder.
ForumindlægTid (t) 0 60 90 120 180 210 240 300 330 420 Tælletal N(t) 1898 1402 1144 974 807 639 558 435 451 266 Ovenstående tabel viser målinger af strålingen fra et forsøg med stoffet Barium-137. Barium-137 er radioaktivt og aftager eksponentielt. Bestem en forskrift for tælletallet N(t) som funktion a... -
Matematik tænkning problem
Forumindlæg3 naboer, der ikke kan lide hinanden, forsøger at undgå at mødes udenfor. De er hjemme hele tiden. Nabo D skal ud hver 6.-7. dag. Nabo E skal ud hver 4.-5. dag og nabo F skal ud hver 9.-10. dag. Der kan ikke være mere end to dage i træk, at ingen nabo gik udenfor, og der må ikke være mere end to ... -
Elektriske felter -
ForumindlægJeg arbejder med følgende opgave "Når den elektriske feltstyrke i luft bliver i størrelsesordenen 3kV/mm , vil elektroner rykkes fri fra luftens molekyler og luften bliver ledende. Dette er mekanismen bag gnister og lyn. En metalkugle bliver ladt op med en ladning på 1 µC." Jeg... -
hvad kan skyldes en for høj ethanolindhold
ForumindlægHej folkens, jeg er igang med et forsøg i kemi og biologi, hvor jeg skal bestemme ethanolindholdet af min ølbrygning. Jeg har fået forskellige resultater gennem mit destillation- og titreringsforsøg. Jeg har bestemt ethanolindholdet til 5,2, hvor der teoritisk forventes 5.1, men når jeg beregner... -
Henderson-Hasselbach?
ForumindlægHej, jeg sidder med denne opgave: Angiv pKa1 for H2CO3 i en vandig opløsning indeholdende 0,15 M NaCl ved en temperatur på 20 °C, når opløsningen er mættet med CO2 ved et partialtryk på 15 kPa og har et pH = 4,36. 6,48 10,87 9,13 8,59 4,36 Jeg kan ikke finde frem til facit. Har forsøgt mi... -
Spillefilm (selvvalgt)
ForumindlægHejsa, jeg skal finde eb selvvalgt spillefilm, som jeg derefter skal analyser og fortolke i dansk. Nogen der kender nogle gode spillefilm, som særligt har fokus på, hvor man kan analysere det humoristisk/overraskende? Jeg har forsøgt at lede mig frem bl.a. på Filmstriblen, men kan som sådan ikke ... -
Kemirapport om indholdet af Brilliant Blue i en blå læskedrik
ForumindlægFor noget tid siden har vores kemihold lavet et forsøg, hvor man skulle bestemme indholdet af Brilliant Blue i en blå læskedrik. På baggrund af dette lavede vi en kemirapport. Er der nogen som har lyst til at give feedback på den ud fra lærerens fastsatte kriterier, som kan ses nedenfor: Krav ti... -
Akuut hjælp: Har brug for hjælp til hvordan man analysere i naturvidenskabelige fag
ForumindlægHej, Jeg skriver blot for at spørger, om nogen kan hjælpe mig med at forstå, hvordan jeg griber min analyse an i biotek og mit forsøg, da jeg ikke selv har lavet det? Dette er hvad min lærer beder om: "Analyser hvordan antibiotikaresistente bakterier spredes i samfundet med særlig fokus p... -
Isens smeltevarme: Fejlkilder?
ForumindlægHej Jeg har lavet et forsøg med isens smeltevarme, og skal notere fejlkilder. Her er hvad jeg har skrevet: * Den energi, isen modtager, og som går til dets smeltning, kommer ikke kun fra vandet, men også fra den omkringliggende luft (Ikke et helt isolerede system) *Den energi vandet afgiver g... -
Kogepunkt (intermolekylær bindinger)
ForumindlægVi har et forløb om intermolekylær bindinger. og et spøgsmål lyder således: "Prøv at forklare, at kogepunktet vokser hen gennem følgende række af stoffer: He, H_2, O_2 og Cl_2 jeg har vitterligt ingen ide - noget der kan forsøge, at forklare det på en meget enkel og "børne-venlig&q... -
FADL-vagtbureau
ForumindlægHejsa, jeg vil gerne tilmelde mig FADL-vagtbureau, da jeg ønsker at tage SPV-kurset. Jeg er blevet optaget på medicinstudiet i KU, dog som vinterstarter. Tilmeldingen kræver, at jeg oplyser mit panumholdnummer, men jeg kan simpelthen ikke finde denne information. Jeg har forsøgt at lede i KUnet o... -
Induktionsbevis, summation af komplekse tal
ForumindlægHej Jeg sidder med en opgave hvori jeg ved induktion skal vise at følgende er sandt: Jeg har forsøgt at skrive venstresiden om ved hjælp af et summationssymbol, men jeg er endnu ikke nået frem til noget brugbart rettet mod det jeg skal vise. Jeg er altså kørt lidt fast og ville værdsætte et h... -
Rapport om Fordampningsvarme for vand
ForumindlægHej Jeg er gået lidt i stå med min fysik aflevering, håber at der er nogle der kan hjælpe. På forhånd tak 1) Vi skal måle dyppekogerens effekt og tiden, der går. Forklar, hvordan man bestemmer den tilførte energi ud fra de to størrelser. Effekt= 1,12KW tid=6 min ______________________________... -
Bæredygtig energiforsyning
ForumindlægHej. Vi er to 9 klasses piger som skal til prøve i naturfag meget snart . Vores emne er bæredygtig energiforsygning og vi skal lave en problemstilling og formulering. Det skal være et underemne der passer til både fysik/kemi biologi og geografi, fordi vi skal lave forsøg til som passer til disse...
