Søgning på: matematik fp10 3 december 2021. Resultater: 16001 til 16020 af 135324
-
Almen dannelse
ForumindlægEr det kun i gymnasiet, man "lærer" almen dannelse, eller er det også meningen at htx, hhx og hf (dvs. de gymnasiale uddannelser) skal indeholde nogle elementer af almen dannelse? God påskeferie! -
at isolere en variable
ForumindlægHej :) Jeg er i gang med en aflevering hvor jeg arbejder med ligninger og andengrads polynomier. De fleste ting forekommer mig rimeligt let, men aller første opgave, som skulle være den nemmeste har jeg tykket på længe nok nu .. den falder mig ikke let ind .. Den lyder .. Isoler 39;f39; i li... -
Noter på gym. ??
ForumindlægHej alle sammen! Jeg er i den dejlige situation at jeg lige er begyndt på Handelsgymnasiet, og i den forbindelse er det med at tage noter og holde orden i sine ting, virkelig begyndt at blive vigtigt for mig! Nogle notater tager jeg på computeren og andre noterer jeg ned på papir og gemmer i ... -
Gymnasial supplering
ForumindlægHvis man nu skal supplere nogle gymnasiefag for at eksempelvis kunne søge ind på medicin (kvote 1) næste år, tæller de karakter man får fra kurset for noget, eller er det fuldstændig ligemeget om man får 6 eller 11, bare man har det rigtige niveau? I mit tilfælde gælder det mat A samt kemi B, og... -
Lineær ligningssystem
ForumindlægHej med jer, Jeg er ved at prøve at skrive et lineært ligningssystem i LaTeX, men jeg synes ikke at jeg kan få det helt flot. Jeg har skrevet: \begin{eqnarray*} &a_{11}x_1+a_{12}x_2+\dots+a_{1n}x_n=b_1&\&a_{21}x_1+a_{22}x_2+\dots+a_{2n}x_n=b_2&\\vdots\&a_{m1}x_1+a_{m2}x_2+\dots+a_{mn}x_n=b_m& ... -
dansk gymnasium??
Forumindlæger en norsk pige, der skal begynne på dansk gymnasium efter sommeren, og trænger lidt hjælp om hvad der foregår ang. bøger, undervisning, og eksamner. er der sånn at man får låne de samme felles bøger, som alle de andre elever, eller må man finde bøgene selv efter hvilke temaer læreren bestemme... -
tre regneregler for ubestemt & bestemt integraler
Forumindlægi forhold til ubestemte: Der kommer jeg ind på stamfunktion og Ubestemt integral. Men Jeg skal gør rede for regneregler for ubestemte integraler. Hvad menes der der? i forhold til bestemt: Der skal jeg komme ind på hvad er det og areal under graf, arealfunktionen. når der står "Gør rede fo... -
Har jeg bestået engelsk?
ForumindlægHej alle sammen. Jeg blev student i sommeren 09,. Jeg havde engelsk A niveau, jeg fik 2 i mundlig og 0 i skriftlig - så nu er jeg igang med et supplerings kursus på VUC, engelsk B. Den uddannelse jeg gerne vil ind på kræver at man har bestået engelsk B. Men hvis jeg bare består engelsk B skriftli... -
Matematiske beviser.
ForumindlægBruges de blot til at fremhæve, hvordan man kom frem til diverse formler? Eksempelvis, hvis jeg skulle bevise de tre løsningstyper i forbindelse med 2.gradsligninger. Dette medfører jo, at der findes MANGE forskellige måder for at lave beviser. I givet fald, er formålet så med den mundtlige del,... -
differenskvotient
ForumindlægHej, kan nogen forklare meget simpelt, hvad differenskvotient er ? -
Sandsynligheds regning.
ForumindlægAtter engang må jeg bede om hjælp :-( - Dette emne "sandsynligheds regning" forvirrer mig mere end godt er :-/ Jeg har vedlagt et billede, og det lyder simpel "I know" men for pokker det forvirrer :-/ Så håber på lidt hjælp - dette er også sidste gang i dag, jeg skal bede o... -
Bestem en ligning for linjen samt koordinatsættet for skæringen mellem l om m
ForumindlægHej. Er der en der kan hjælpe med opgave b)? Jeg fandt i opgave a) at y=0,5x-3 -
"Incidence vector" på dansk?
ForumindlægHvordan oversættes det engelske "incidence vector" til dansk? -
Isolering
ForumindlægHej, jeg har fået opgaven at isolere r. Opgaven lyder: "Isoler r i formlen: E= -G*_M*m___ r Forklar hvad du gør." Den dér streg er så en brøk streg, altså M*m/r Håber i kan hjælpe :) -
Hjælpe vektorer i rummet
ForumindlægHer mangler hjælp til opgave a, ved simpelhen ik hvordan jeg finder frem til det, har kigger alle formler igennem men har ikke til når det er i rummet det skal udregnes -
Fysik A
ForumindlægHej sp Er der nogle, der har sættet til Fysik A 2022. Altså eksamenssættet fra sidste år. Tak på forhånd. -
Grundlæggende principper for matematisk bevisførelse?
ForumindlægHej! Tja.... Måske et lidt dumt spørgsmål, men hvad er -de grundlæggende principper for matematisk bevisførelse- helt præcis? Er det aksiomer, definitioner, sætninger og beviser? Eller er det Den deduktive metode eller Induktive metode? Eller er det Det direkte bevis, skuffebevis etc.? .... -
TInspire leje
ForumindlægSom matematikhjælper på Studieportalen og Røde Kors og mit lokale Frivilligcenter har jeg brug for at kunne hjælpe elever med deres TI Nspire CX CAS software på computer (Windows, Mac og Linux). TI Nspire CX CAS Student Licens (1 år) 2023 version kan af studerende lejes for 195 kr om året. Jeg ve... -
Hjælp pls :)
ForumindlægHej, jeg har her en graf, som jeg skal beregne hastigheden udfra. Det gør man via. integralregning, spørgsmålet jeg vil spørge om er følgende, når man har beregnet arealet er det har det så ikke enheden m/s? -
Cirklens ligning omskrivning
ForumindlægHey studieportalen Har regnet mig frem til denne ligning som beskriver cirklen (x-1)^2+(y-1.5)^2=1.25 Hvordan omskriver jeg den til denne form x^2+y^2-2x-3y+2=0 ?
