Søgning på: matematik fp10 3 december 2021. Resultater: 17521 til 17540 af 135324
-
Historiematematik - primtal
ForumindlægDen italienske matematiker tartaglia, der levede fra 1499 - 1557, betragtede bl.a. tallene: T1=1 T2=1+2 T3=1+2+4 T4=1+2+4+8 T5=1+2+4+8+16 Fartaglia påstod i 1556, at fra og med T3, vil disse tal skifevis være et primatal og et sammensat tal. Opgave 1: Vis at Tartaglia tog fejl. Opgave 2: Vis,... -
Karakter-ikke mødt
ForumindlægHej. kort historie. Jeg mødte ikke op til min mundtlig eksamen i matematik, men ved skriftlige gjorde jeg. Det skal lige nævnes at det er supplerings fag ikke et hf/stx forløb. Når jeg kigger på min mundtlig karakter i mat A står der ikke mødt og ved siden af den står der vægt = 1. betyder det s... -
Hvilke fag til Homo artefakt
ForumindlægHej! Jeg synes emnet om robotteknologi, kunstig intelligens og etik og moral er meget spændende. Etik og moral hører til i religion, så den kan jeg godt placere. Men hvilke sammensætninger af fag kunne jeg lave? Jeg har både samfundsfag og religion på c-niveau, så vil gerne have et af de lidt tu... -
Grænseværdier for en funktion
ForumindlægHej Jeg sidder her og skal lave nogle matematik opagver til en holdtime og kan simpelthen ikke komme videre fra den første opgave. Er lige begyndt på biomedicin uddannelsen og derfor er alle mine bøger på engelsk hvilket jeg desværre har lidt svært med :( Derfor sidder jeg også fast i denne opgav... -
vedr. karakter
Forumindlæghavde et spørgsmål vedr. karakter. jeg har nu matematik på B niveau men vil læse vider altså supler til A, lig nu har jeg bestået mundtlig delen og fik 4, men ved ikke om skriftlig delen. i tilfælde hvis jeg ikke bestå skriftlig delen, kan jeg stadig supler til A. eller ikke??? og karakternes væg... -
Lineære funktioner
ForumindlægHej, Sidder med en matematik aflevering og kan simpelthen ikke finde ud af de to sidste spørgsmål, håber nogle kan hjælpe. Opg 1. En lineære funktion er givet f(x) =2x + b Grafen for f går gennem punktet (3,5) (a) Bestem b (b) Beregn grafens skæring med x - aksen Opgave 2 Grafen for den l... -
Idræt?
ForumindlægHvis nu man har idræt på C-Niveau på gymnasiet. Vil det så sige, at man kun har det i 1 år, eller alle 3 år, men bare på et lettere niveau? -Tak på forhånd! :) -
Hjælp har glemt det""
ForumindlægHej jeg har ligninger som jeg har glemt hvordan man løser sådan et skal aflevere den imorgen :(.. -5x-2=5x -5x+5=-4 -2x-3=-5x+2 4(-4x-4)-5x+2 -4(-5+4)-4x+3=3x-2 -5(-4x-5)-3=4(-5x+3) -
Hjælp til opgave i eksamensaflevering - Tangentens ligning + monotoniforhold
ForumindlægHej alle. Jeg sidder med en aflevering i matematik på B-niveau og en af opgaverne driller mig. Det er i opgavesættet "Matematik B December 2011" på STX. Det drejer sig om opgave 11, der lyder således: "En funktion f er givet ved f(x) = 5 * 2^x - x a) Bestem en ligning for... -
Isolering!
ForumindlægHej! Hvordan isoleres y i denne ligning: 1(1/3)y^3 - 30y^2 + 1350 = (1/3)y^3 - 10y^2 + 1350 På forhånd tak! -
Cosinus- og Sinusrelationerne
ForumindlægJeg skal i niende klasse skrive en større skriftlig opgave à la den i 3.g :~) Denne skal skrives i løbet af første halvår i niende klasse, og skal altså afleveres lige inden juleferien, hvorfor forventningerne til denne opgave er stor, idet der forventes at den er er overordentlig gennemarbejdet ... -
Mat: "Hjælpemidler" til afleveringer
ForumindlægJeg har datalogi og vi har lige lært at programmere simple ting. Fx har jeg lavet et program til at regne vinklen ud mellem to vektorer, når deres koordinater er givet. I matematik skulle vi i en aflevering lave en opgave, hvor man skulle finde vinklen mellem to vektorer, så jeg brugte selvfølge... -
Andengradsligninger ÅRSPRØVE
ForumindlægHej elskværdige matematikfolk! :) jeg er en gut som er sprunget direkte fra folkeskolen til gymnasium, og vi har i folkeskolen aldrig snakket om andengradsligninger. Jeg står og skal op til årsprøve i matematik på B niveau hvor vi i prøven har fået at vide at der med garanti vil komme en andengra... -
cirkel :D
Forumindlæghej, jeg skal bestemme en ligning for en cirkel, der har centrum i A(-1,2) og cirklens tangent har ligningen 4x-3y=5.. hvorn dælen gør jeg lige det? :D er confused :( -
Sammensatte funktioner
ForumindlægHalløj! Nogen som kan hjælpe med den vedhæftede opgave? Opgaven er UDEN hjælpemidler:). Tak på forhånd -
Letteste metode til at dividere
ForumindlægHvilken metode, synes I, er den letteste at bruge, når man skal dividere? Jeg tænker ikke på lette regnestykker som 20/5, men regnestykker som 3421/7 eller 2981/9 (bare nogle tilfælde eksempler). Jeg har nemlig altid divideret store tal i hovedet, men aldrig lært, hvordan det reelt set gøres på ... -
eksamenspørgsmål
ForumindlægKan det være rigtigt at man ikke kan finde nogle af de gamle skriftlige eksamensæt til niveau a i HTX matematik på gyminasie niveau? Findes de ikke i nogle bøger / nettet? MVH BR. -
TI-89 Titanium KØBES
ForumindlægJeg står og mangler en TI 89 Titanium til matematik B.. Så jeg vil meget gerne høre fra nogen som står med en god lommeregner. Evt. fra østjylland/Djursland -
Matematikeksamen..
ForumindlægHey! Jeg sidder her og laver tonsvis af matematik noter, men blev pludselig i tvivl om jeg må bruge eksempler fra mine bøger, eller om jeg selv skal lave dem? - Elibeli -
Opgave 2
ForumindlægHej søde folk er der nogen dygtige matematiker herinde ,som kan hjælper mig med den opgave . venligst forklaer, hvorden kommer man hurtigt med at regner med såden opgave. på forhånd tak
