Matematik

Følge der konvergerer

15. september 2011 af nej12 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg har følgende opgave:

Argumenter for at det der skyldes på lånet efter første år enten divergere mod uendelig eller konvergerer når antallet af rentetilskrivninger n går mod uendelig. 

 

Min funktion hedder L(n)=100*(1+0.1/n)^n  . Først har jeg fundet grænseværdien for L(n) når n går mod nul. Dette bliver 110. 

 

Min tanke er at jeg kan vise at den er monoton og begrænset og derved er konvergent? 

 

HVis jeg plotter funktionen ses det tydeligt at den er monoton, men er det rigtigt antaget at den er begrænset af 110? eller hvad..


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. september 2011 af Andersen11 (Slettet)

Grænseværdien for (1+x/n)n er ex .


Svar #2
15. september 2011 af nej12 (Slettet)

Min funktion hedder L(n)=100*(1+0.1/n)^n  . Først har jeg fundet grænseværdien for L(n) når n går mod uendelig. Dette bliver 110.


Svar #3
15. september 2011 af nej12 (Slettet)

Hvad mener du med Grænseværdien for (1+x/n)n er e^x .?


Brugbart svar (0)

Svar #4
15. september 2011 af Andersen11 (Slettet)

#3

Jeg mente, at (1 + x/n)n → ex for n → ∞ . Din funktion L(n) har grænseværdien 100·e0.1 for n → ∞ .

100·e0.1 = 110.517 (3 dec).


Svar #5
15. september 2011 af nej12 (Slettet)

Okay, men hvordan kan jeg argumentere for at den konvergere? er det nok at sige at den konvergere da vi har en grænseværdi, og at den derved konvergere mod denne grænseværdi. - Grunden til den ikke divergere er jo netop fordi der er en grænseværdi. Korrekt?


Brugbart svar (0)

Svar #6
15. september 2011 af Andersen11 (Slettet)

#5

Du skal vise, at den er konvergent. Vis, at talfølgen {L(n)} er stigende og begrænset.


Svar #7
15. september 2011 af nej12 (Slettet)

Jamen, er det korrekt at den er begrænset af grænseværdien ? jeg kan se at den er stigende ved at kigge på grafen jo.


Brugbart svar (0)

Svar #8
15. september 2011 af Andersen11 (Slettet)

#7

Nej, det argument kan man ikke bruge, før man har vist, at den er konvergent og stigende. Jeg fortalte dig blot før, hvad den korrekte grænseværdi er. Men du skal først vise, at følgen er konvergent, og det kan gøres ved at vise, at den er stigende og begrænset.


Svar #9
15. september 2011 af nej12 (Slettet)

Det er jeg godt klar over - Man kan ikke lige se hvordan jeg skal vise den er stigende og begrænset? - Den er stigende fordi at når n går mod uendelig går L(n) mod 110,5 og derved er den jo monoton stigende.  


Brugbart svar (0)

Svar #10
15. september 2011 af Andersen11 (Slettet)

#9

Nej, du skal vise, at L(n+1) - L(n) > 0 for alle n (fra et vist trin), og at der findes et positivt tal M, så at |L(n)| ≤ M for ethvert n .


Brugbart svar (0)

Svar #11
16. september 2011 af Andersen11 (Slettet)

#9

Med Ln(x) = (1 + x/n)n , har vi, for x > 0, at Ln(x) > 1 for alle n > 0 . Vi har nu

Ln+1(x) / Ln(x) = (1 + x/(n+1))n+1 / (1 + x/n)n = (1 + x/(n+1)) · [ (n+1+x)/(n+x) ]n > 1,

hvoraf det fremgår, at Ln+1(x) - Ln(x) > 0 for x > 0, og for n > 0 . Følgen {Ln(x)} er altså stigende.

Endvidere er

Ln(x) = (1 + x/n)n = 1 + (n1)(x/n) + (n2)(x/n)2 + ... + (nj)(x/n)j + ... + (nn)(x/n)n

Da nu  n! / (n-j)! = n·(n-1)·...·(n-j+2)·(n-j+1) < nj , har vi (nj)/nj < 1/j! , og dermed

Ln(x) < 1 + x + x2/2! + ... + xj/j! + ... + xn/n! < ex , for x > 0 , så følgen {Ln(x)} er begrænset.


Skriv et svar til: Følge der konvergerer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.