Studievalg og videregående studie

Hvad skal jeg gøre for at blive læge?

03. oktober 2009 af RMDK (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej jeg går til dagligt i 9.kl og jeg ønsker at blive læge:)

Men jeg er meget i tvivle om hvordan man bliver det, mange har bildt mig ind i at man skal ha et stort snit for at komme ind på et universitet.

- hva hvis man ikke får et højt snit?

- og hvad mener de med et snit?

- er det forskelligt fra universitet til universitet hva man skal have for at komme ind?

Plzz er nogen der vil hjælpe mig på mine spørgsmål??????

Vedhæftet fil: læge.jpg

Brugbart svar (2)

Svar #1
03. oktober 2009 af Exupery (Slettet)

Du skal have et rimelig højt snit, men det er ikke en af de helt tunge. For at blive optaget gennem kvote 1 i år, skulle man have et gennemsnit på:

Københavns Universitet: 10,3

Syddansk Universitet (Odense): 9,6

Aarhus Universitet: 9,7

Jf: http://www.kot.dk/KOT/hovedtal/Hovedtal2009.pdf

I øvrigt er der en række specifikke adgangskrav, du skal opfylde:

"Specifikke adgangskrav er dansk A, engelsk B og matematik A samt enten fysik B og kemi B eller fysik B og bioteknologi A. Alle fag skal være bestået."

Jf: http://www.ug.dk/forside/uddannelser/universitetsuddannelser/sundhedsvidenskabeligeuddannelser/medicin.aspx

Så du skal altså enten vælge en studieretning på et gymnasium, der udbyder netop de fag, eller også skal du ud og supplere med fag, når du er færdig. Du skal endvidere huske, at dit gennemsnit beregnes som gennemsnittet af alle dine eksamens- såvel årskarakterer i gymnasiet! Gennemsnittet kan ikke forhøjes, når gymnasiet først er afsluttet. Opnår du ikke et højt nok snit er sidste mulighed at søge ind gennem kvote 2, men det er en meget tung vej at gå.


Svar #2
03. oktober 2009 af RMDK (Slettet)

Tusind taak for de gode oplysninger Thomas endelig kunne jeg få svar på de spørgsmål jeg længtes efter --->på en kort og forståelig måde, og self ved godt det er en virkelig hård vej, men man ska kæmpe sig igennem alt i verden for at opnå det man vil have:D Og igen mange mange tak til dig

lige et sidste spøgsmål forstod  ikke lige helt din sidste sætning med en "kvote 2": "Opnår du ikke et højt nok snit er sidste mulighed at søge ind gennem kvote 2


Svar #3
03. oktober 2009 af RMDK (Slettet)

+Når jeg skal ind på et gym, hvad ville være bedst jeg har valget mellem at sætte Fysik/Kemi/Engelsk på et A-n men ved ikke helt hvilket der kunne være godt?


Svar #4
03. oktober 2009 af RMDK (Slettet)

ellers kan jeg sætte to på A-n


Brugbart svar (1)

Svar #5
03. oktober 2009 af Exupery (Slettet)

Hvilket gymnasium har du tænkt dig at søge ind på?


Svar #6
04. oktober 2009 af RMDK (Slettet)

Favrskov gym i Hadsten


Brugbart svar (1)

Svar #7
04. oktober 2009 af Exupery (Slettet)

De har et studieretningsprogram, du kan lege lidt med og se, hvilket studieretninger du kan få, der sikrer dig, at du i hvert fald har fagene til at blive læge.

Studieretningen:

Matematik A, fysik B og kemi B

burde kunne klare det for dig, men det kan godt være, at der er andre, du kan opgradere til det samme, og som er mere interessante for dig. Det må du selv kigge på.


Svar #8
05. oktober 2009 af RMDK (Slettet)

Har kigget på det program før


Brugbart svar (1)

Svar #9
02. januar 2011 af annika10 (Slettet)

hej;) jeg drømmer også om at blive læge, kræftlæge.
så jeg vil bare spørge om ,der er noget krav på, at man skal have tysk?


Brugbart svar (2)

Svar #10
02. januar 2011 af Anxyous (Slettet)

 #9:

Så skal du nok have specialet 'onkologi'.

Der er ikke noget krav om tysk på bacheloruddannelsen (som er første skridt mod at blive læge).

Men alt efter hvilken ungdomsuddannelse du vælger (f.eks. gymnasiet) kan tysk eller et andet fremmedsprog være påkrævet der :)


Brugbart svar (1)

Svar #11
02. januar 2011 af annika10 (Slettet)

#10 
tusind takk for svaret:D
det er noget jeg har gået og tænk om længe, fordi jeg gider ikke at have tysk, men jeg troede at man skulle have det:)


Brugbart svar (1)

Svar #12
02. januar 2011 af annika10 (Slettet)

 jeg har gjort lidt research. og om jeg forstår det ret, skal jeg så ikke have tysk , om jeg skal udannes til kræftlæge? ;)


Brugbart svar (1)

Svar #13
02. februar 2012 af AJS1996 (Slettet)

Hej! Jeg ønsker at læse til læge/psykiater, og jeg har tænkt mig at søge den studieretning på gymnasiet som hedder Matematik A, Kemi A og Biologi B. I 3g har jeg tænkt mig at hæve Fransk B til Fransk A.

Med den studieretning, er det så muligt for mig, at læse til læge/psykiater?


Brugbart svar (1)

Svar #14
02. februar 2012 af Anxyous (Slettet)

#13:

Du skal også have fysik B.


Skriv et svar til: Hvad skal jeg gøre for at blive læge?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.