Engelsk

Forskellen på simpel og udvidet tid

07. oktober 2009 af nick93 (Slettet)

 Er der nogen der kan forklare mig hvad forskellen på simpel og udvidet tid er og hvornår bruger man hvad?


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. oktober 2009 af nadine123 (Slettet)

altså der er nogle bestemte ord såsom start gør at det bliver ing form og du skal hhuske at iing også kan bruges om tillægsord


Brugbart svar (3)

Svar #2
09. oktober 2009 af Stygotius

 Det er vist en noget rodet forklaring.

Man bruger udvidet tid om en handling som er ved at foregå i et afgrænset tidsrum, og simpel tid om f.eks.noget som altid foregår.  Det er et spørgsmål om hvordan man ser på handlingen.

Ved udvidet tid går man ned midt mens handlingen er ved at foregå, men endnu ikke er færdig.

Ved simpel tid ser man hele handlingen under ét,  -fra begyndelse til slut.

Sammenlign:

1)  "I saw her cross the street"  d.v.s. "Jeg så at hun gik over  gaden"  (Jeg så hele handlingen)

2)  "I saw her crossing the street", d.v.s. "Jeg så hende mens hun var ved at gå over gaden"   .............hun var altså ikke nået helt over endnu.  (Jeg gik ned midt i handlingen)

Hvis man skal beskrive hvad der er ved at ske på et bestemt tidspunkt, bruger man udvidet tid.

"Peter is reading a book"  =  "Peter er ved at læse en bog"

"Peter reads a book every evening"  = det er noget han gør altid, hver aften.

"What do you do?"  =  "Hvad laver du (normalt)?, d.v.s.    "Hvad er dit arbejde?"

"What are  you doing?"  = Hvad laver du (lige nu)??  Svaret kunne være  "I'm listening to some music"  (lige i øjeblikket),

Smlgn.:  "I do that every day".

sammenlign:   "I listen to music every morning before  I go to work".

.....................................................

.............håber du kan lære noget af dette.


Skriv et svar til: Forskellen på simpel og udvidet tid

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.