Kemi
Zigzagformler for alkohol
Hej,
Jeg er lige begyndt at kigge på kemi igen, og er gået helt i stå mht. hvorledes man aflæser zigzagformler med henblik på at navngive og bestemme type af et stof. Her opererer jeg med alkoholer og al hjælp vil blive modtaget med kyshånd.
Jeg vedhæfter billede af de opgivne formler for alkoholerne, der er udelukkende 4 som jeg skal klassificere med navn og type af alkohol.
Kh
Svar #1
28. marts 2014 af khol (Slettet)
http://da.wikipedia.org/wiki/Alkohol_(stofklasse)#Navngivning_af_alkoholer
Svar #3
28. marts 2014 af Bendit (Slettet)
Jeg har nu kigget de navngivningsregler du linkede til igennem.
Så jeg giver nr. 2 opgave et skud:
Idet den længste kæde med C-atomer er 5, indgår der pentan i navnet. Hydroxygruppen er placeret på andet C-atom og -ol endelsen sættes på. Så navnet bliver metylpentan-2-ol? Eller er det helt forkert? :)
Svar #5
28. marts 2014 af khol (Slettet)
Du har fat i det rigtige, men du skal tælle fra den ende af kæden, der giver det laveste nummer til OH-gruppen. #3) 3-metylpentan-2-ol og #4) 2-metylbutan-1-ol
Svar #6
29. marts 2014 af Bendit (Slettet)
Jeg tror, at jeg muligvis er ved at have den. Er det rigtigt antaget at nr4 bliver: 2-methylpentan-2-ol ?
Og forøvrigt tak for de venlige tilbagemeldinger, det er rart med en hjælpende hånd fra klogere hoveder :) !
Svar #8
31. marts 2014 af khol (Slettet)
#6 Der er to OH-grupper i nummer 4, så det er en 1,3-diol og der er kun fire C-atomer i den længste kæde som indeholder OH-grupperne.
#7 Ja, det er korrekt
Skriv et svar til: Zigzagformler for alkohol
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.