Kemi

organisk kemi

30. marts 2014 af amalieelisabeth93 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Nedenfor er angivet navne på seks organiske stoffer:

I Benzoesyre

II Methanol

III Butan-2-on

IV 3-ethylpent-1-en

V Propanal

VI Pentylamin I et laboratorium står fem glas A, B, C, D, E og F. Hvert glas indeholder ét af ovennævnte stoffer, men man ved ikke, hvilket af stofferne det enkelte glas indeholder. Derfor foretages en række prøver, og resultaterne er følgende:

- Stoffet i glas A adderer Br2.

- Stoffet i glas B giver grøn farve ved reaktion med en fortyndet sur opløsning af dichromat-ioner, men reagerer ikke med Tollens reagens.

- Stoffet i glas C giver bundfald med 2,4-dinitrophenylhydrazin og reagerer med Fehlings væske.

- Stoffet i glas D er et fast stof, som reagerer surt i vandig opløsning. Danner ester med en alkohol.

- Stoffet i glas E giver bundfald med 2,4-dinitrophenylhydrazin, men reagerer hverken med Tollens eller Fehlings væske.

- Stoffet i glas F reagerer basisk med vand og danner amid med syrechlorid.

b) Giv en kort begrundelse for hvilke af stofferne I, II, III, IV, V og VI, der var i glassene A, B, C ,D, E og F? Benzoesyre

Methanol

Butan-2-on

3-ethylpent-1-en

Propanal

Pentylamin

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. marts 2014 af Bendit (Slettet)

F må være en carboxylsyre :) 

Brugbart svar (0)

Svar #2
30. marts 2014 af Dulugtergrimt (Slettet)

Dit argument? Umiddelbart vil jeg sige nej.

Opgaven udfordrer din viden om organiske molekylers opbygning, ligesom den udfordrer din viden omkring funktionelle grupper og de reaktioner de foretager. Hvis jeg var dig, så ville jeg tegne strukturerne (eller finde dem på nettet) og finde ud af, hvilken klasse de hører under - eksempelvis carboxylsyre, primær/sekundær/tertiær alkoholer, alkaner/kener/kyner osv. Nu må vi se, om jeg selv husker rigtigt.

Hints:

Stoffet i glas A adderer brom. Brom adderes til organiske stoffer ved at bryde dobbeltbindinger mellem 2 C-atomer, hvorfor glas A må indeholde en alken

Stoffet i glas B reagerer med dichromationer, hvilket indikerer at et eller andet oxideres. At der ingen reaktion er med Tollens lyder som sådan mærkeligt (Tollens reagerer også med stoffet i glas B så vidt jeg ved), men opgaven vil nok frem til, at stoffet 1) godt kan oxideres men 2) ikke er en aldehyd (ketoner kan ikke oxideres uden at bryde molekylet). Det omtalte er klassisk for alkoholer.

Stoffet i glas C danner bundfald med 2,4-dinitrophenylhydrazin (2,4-DNPH) og reagerer med Fehlings væske. At noget danner bundfald med 2,4-DNPH indikerer, at stoffet indeholder en =O-gruppe, og vi har derfor at gøre med enten aldehyder eller ketoner. Fehlings reagens danner bundfald med aldehyder, så stof C må være en aldehyd.

Stoffet i glas D er et fast stof, der reagerer surt med vand. Ved reaktion med alkohol fremkommer en ester, hvilket er karakteristisk for carboxylsyrer (carboxylsyre + alkohol -> vand + ester)

Stoffet i glas E giver bundfald med 2,4-DNPH, men der er ingen reaktion med hverken Tollens eller Fehlings, hvilket indikerer, at vi har fat i en keton

Stoffet i glas F er basisk og danner amider med syrechlorider. Dette er karakteristisk for aminer.

Nu har du fået hints om, hvad der passer til hvad. Så skal du selv lige finde ud af, hvad de forskellige stoffer er, og klatte dem ind på deres korrekte plads.

Brugbart svar (0)

Svar #3
31. marts 2014 af Bendit (Slettet)

Dit argument? Umiddelbart vil jeg sige nej.

Du har helt ret, jeg var lidt for hurtigt og huskede forkert :)

Skriv et svar til: organisk kemi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.