Kemi

Protein elektroforese

06. april 2014 af Randkhalil (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående
Nu skal jeg op til eksamen om lidt og jeg skal lige have afklaret en lille detalje.
Når man benytter protein elektroforese, hvad er formålet så med netop den analysemetode?
Jeg har forstået processen og at man kan adskille proteiner på baggrund af ladning og størrelse, men hvorfor benytter man den analysemetode? Er det til at identificere abnorme udviklinger eller?
Håber nogle kan give et kort omfattet svar!
Tak på forhånd.

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. april 2014 af kuerten15

Snakker vi om SDS-PAGE?

Brugbart svar (0)

Svar #2
06. april 2014 af ioxer (Slettet)

SDS-PAGE adskiller ikke proteiner på baggrund af ladning. SDS'en denaturerer proteinerne og binder sig til aminosyrerne langs hele proteinet, hvorfor den nye kraftige negative ladning vil overrule den tidligere ladning.

Hvis du har noget blod fra et gerningssted, kan du opformere DNA'et (lave mere af det), tilsætte nogle restriktions-enzymer, der klipper det i små stykker.

Derefter tager du den formodede gerningsmands DNA og tilsætter de samme restriktionsenzymer. Du kører de 2 klippede DNA-prøver i en elektroforese, og hvis båndene vandrer samme længde i hver brønd, er han den skyldige.

Skriv et svar til: Protein elektroforese

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.