Matematik

Isolation af a i ligning

13. april 2014 af Ok1245 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej, jeg har et spørgsmål om hvorledes man kan isolere a i følgende ligning:
a2=2*cos(B)*a*c-c2+b

Min lommeregner får det til dette a=sqrt(b2-c2*(sin(B))2)+c*cos(B) 
Ps. sqrt() = squareroot() = kvadratrod() = kvadratrod af resultat mellem sqrt()

Dette er korrekt! Men hvordan isolerer den a? Altså hvordan er fremgangsmåden? :-)

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. april 2014 af peter lind

Betragt det som en andengradsligning i a. så kan du bruge velkendte formler til det

Svar #2
13. april 2014 af Ok1245 (Slettet)

Tak for hjælpen. Men havde allerede prøvet, der er nemlig ikke noget nulpunkt(er) idet at diskriminanten giver -15. Så man kan ikke antage dette som en andegradsligning desværre, ret mig hvis jeg er forkert i mit postulat :-) 

Brugbart svar (1)

Svar #3

Nu er deskriminanten også afhængig af b, c og B som jeg ikke kender. Hvis der ikke er en løsning, skulle du også i dit lommeregner resultat få at du skal tage kvadratroden af et negativt tal

Der gælder A=1, B1 = -2*c*cos(B) ,  C = c2-b2.   Jeg skriver med stort for at skelne mellem variablene i ligning og  B1 for at skelne mellem vinklerne. Hvis b≥c er der en løsning

Svar #4

Tak, det er vist mig der har misforsstået det med udregning af diskriminant :-) Men mit oprindelige spørgsmål var hvordan man isolerer a, ikke nødvendigvis løste den :-)

Brugbart svar (1)

Svar #5

Det gør du med den almindelige metode til at løse 2. grads ligninger. Du har ligningen A*a2+B1*a+C = 0, hvor A, B1, Cer givet i #3 og a er den ubekendte

Svar #6

Tak for hjælpen :-) Skulle bare lige se det fra den rette vinkel ;-)

Skriv et svar til: Isolation af a i ligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.