Tysk
Kan jeg få 7 for dette???
VIl så gerne have 7 i min sidste tyskstil da det vil betyde at jeg får 7 i årskarakter.
Jeg har skrevet denne stil:
Franciszek Piesik
Ich will um den polnischer Binnenschiffer Franciszek Piesik erzählen. Franciszek Piesik wurde am 23. November 1942 geboren. Er ertrank am 17. Oktober 1967 im Niederneuendorfer See. Er wurde leider nur 24 Jahre alt. Er war Kapitäns und kennt den Grenzverlauf im Nordwesten Berlin sehr gut. Trotzdem ging sein Fluchtversuch nicht besonders gut.
Am Ufer hat er alles hinterlassen, was ihn beim Schwimmen gehindert hätte. Er hat nur seine grüne Jacke und seine Aktentasche mitgebracht. Die Grenze zwischen die DDR und West-Berlin verläuft in der Mitte des Sees. Von dem Seeufer hatte Piesik eine Distanz von etwa 200 bis 300 Meter zu überwinden, und in Mitte Oktober war das Wasser möglicherweise nur 10 Grad.
Elf Tage später wird sein Leichnam in West-Berlin gefunden. Er hatte keine Merkmale äußerer Gewaltanwendung auf. Er wurde nicht bei Grenzwächter geschossen, wie viele andere. Wahrscheinlich ertrank Franciszek Piesik wegen Unterkühlung und Entkräftung.
Ein halbes Jahr nach Franciszek Piesik‘s Tod, wird er auf dem Friedhof Berlin-Heiligensee beigesetzt.
Warum den 24-Jährigen junger Mann zu floh versucht ist nicht bekannt. Die genauen Umstände seines Todes sind auch nicht klar.
Jeg beder ikke om at få den rette, men er der evt. nogle der føler at de kan bedømme om det er til 4 eller 7??
Svar #1
24. april 2014 af NylsBurger (Slettet)
Jeg synes, at opgaven mht. grammatisk korrekthed kan bære et 7-tal.
Men det, der umiddelbart generer mig, er, at nogle af dine vendinger virker som fremmedlegemer i teksten. De er for "modersmålsagtige" i forhold til resten. Man kan med det samme fornemme, at de er skrevet af, fx
- "Am Ufer hat er alles hinterlassen, was ihn beim Schwimmen gehindert hätte".
- "Er hatte [burde være: wies] keine Merkmale äußerer Gewaltanwendung auf"
m.fl.
Det får mig til at google, og jeg finder frem til følgende kilde:
http://www.berliner-mauer-gedenkstaette.de/de/1967-315,403,2.html
Jeg vil anbefale dig at omformulere de pågældende tekststeder, således at du ligesom i resten af stilen bruger egne formuleringer. Så vil jeg mene, at du godt kan få 7, hvis stilen ellers opfylder opgavestillingens krav (opgaveformulering, omfangskrav o.l.).
Svar #2
24. april 2014 af Sprogfjols (Slettet)
Tusind tak for den store hjælp:)
Jeg har ændret sætningerne til: An das Ufer verließ er seine Leben in der DDR. Er hinterließ alles was ihn beim Schwimmen gehindert.
&
Er hatte keine Merkmale äußerer Schäden auf
Syntes det kan være meget svært at give et resume af en tekst uden at tage noget fra den, men håber at det kan være nok at jeg har ændret de to du nævner. Har ikke lavet dem helt om, men føler ikke at jeg kan gøre mere.
Skriv et svar til: Kan jeg få 7 for dette???
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.