Dansk

Mundtligt Dansk - Dansk Humor

25. april 2014 af andreasssss (Slettet) - Niveau: 10. klasse
Hej allesammen!

Jeg har trukket mit overemne til min 10. Klasses afgangsprøve, og jeg træk "Dansk humor". Nu skal jeg vælge mit underemne og jeg er mildest talt lost.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig en tekst af en art, men jeg er åben overfor alt, så hvis i ligger inde med en kortfilm eller et billede, som ville være oplagt, vil jeg meget gerne høre om det.
En vigtig ting for mig, er at det skal være dybt. Med det mener jeg, at der gerne må være et egentligt budskab og nogle skjulte meninger, som man kan analysere sig frem til.

Jeg ville sætte meget pris på, hvis I ville komme med nogle forslag til nogle fordybelsesområder, som der for alvor kan analyseres igennem.

Tusind tak!
Hilsen Andreas

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. april 2014 af LaPii (Slettet)

Hvad med karikaturtegninger fra aviser - Politikens Roald Als f.eks? Der kan du nok godt finde nogle der indeholder nogle underliggende kommentarer til personen.


Svar #2
25. april 2014 af andreasssss (Slettet)

Det er faktisk slet ikke dumt!
Jeg har leget med tanken om Muhammed-tegningerne, da de blev opfattet på en helt anden måde nogle steder i verden kontra Danmark. Men jeg har ikke tænkt over andre karikaturtegner. Kender du nogle særligt gode, du kan anbefale at tage et kig på? 

Jeg tjekker lige Roald Als ud, og tak for svaret! 


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. april 2014 af LaPii (Slettet)

Hmm, der er jo mange! Lige på stående fod kan jeg kun komme i tanke om tegninger af Anders Fogh og Holger K. Nielsen. Og kronprinsseparret. Men jeg er ikke rigtig sikker på det er de bedste tegninger at tage udgangspunkt i; det kommer nok meget an på konteksten. 

Roald Als og Søren Mørch har udgivet en bog, der hedder "Nullerne - Danske politikere og deres magtiudøvelse i de første ti år af det 21. århundrede", som også har noget tekst med sig; det kunne måske være en idé.


Svar #4
25. april 2014 af andreasssss (Slettet)

Tak for forslaget, jeg tror lige, jeg reserverer den fra biblioteket!

Kom endelig med flere forslag tak!

Brugbart svar (0)

Svar #5
25. april 2014 af NylsBurger (Slettet)

Når du alligevel er i gang med at reservere bøger, så prøv også at skaffe den:

Steffen Auring og Erik Svendsen: Så gælder det Rumba .. og 46 andre tekster om og med humor, Dansklærerforeningen 2002.


Skriv et svar til: Mundtligt Dansk - Dansk Humor

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.