Geografi

Hjælp til geografi spørgsmål! Klimadebat(Globale opvarmning)

26. april 2014 af Reset - Niveau: 9. klasse

Skal have lidt hjælp til hvordan jeg skal besvare disse spørgsmål!

1. Kan de nuværende tegn på klimaforandringer ikke blot være et udtryk for, at klimaet igen naturligt ændrer sig? Hvorfor/hvorfor ikke?
2. Hvilken rolle spiller vi mennesker for den globale opvarmning?
3. Hvad skal man gøre i forhold til den globale opvarmning?
4. Hvordan ser fremtiden ud i forhold til global opvarmning?
5. Diskutere de forskellige udviklingsmuligheder, som de fem scenarier, der belyses i artiklen ''FN's klimascenarier'', er udtryk for. Argumentér for den, der passer bedst til de behov og ønsker, I har til fremtiden.
6. Er det fx rimeligt, at jeres forbrug skal være markant lavere end jeres forældres?
7. Kan man fastholde de levevilkår, vi har i fx Danmark nu og alligevel begrænse udledningen af drivhusgasser og partikler til atmosfæren?
8. Er det rimeligt, at befolkningsgrupper i fx ulande ikke får mulighed for at deltage i det samme forbrug som resten af verden?

- Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. april 2014 af LaPii (Slettet)

Jeg tror at langt de fleste svar du søger er at finde i dit link - Der er henvisninger til eksterne sider som DMI, der i hvert fald også kommer med en del informationer af den slags du leder efter. Ellers ville jeg nok også kigge på klimaministeriets hjemmeside : http://www.kebmin.dk/viden/klimaforandringer

Hvis du har problemer med nogle specifikke spørgsmål, så sig til. 


Svar #2
26. april 2014 af Reset

#1

Jeg tror at langt de fleste svar du søger er at finde i dit link - Der er henvisninger til eksterne sider som DMI, der i hvert fald også kommer med en del informationer af den slags du leder efter. Ellers ville jeg nok også kigge på klimaministeriets hjemmeside : http://www.kebmin.dk/viden/klimaforandringer

Hvis du har problemer med nogle specifikke spørgsmål, så sig til. 


Tak! - Der er nogle spørgsmål jeg er usikker på hvordan de skal besvares, kan du hjælpe?

1. Kan de nuværende tegn på klimaforandringer ikke blot være et udtryk for, at klimaet igen naturligt ændrer sig? Hvorfor/hvorfor ikke?
7. Kan man fastholde de levevilkår, vi har i fx Danmark nu og alligevel begrænse udledningen af drivhusgasser og partikler til atmosfæren?
8. Er det rimeligt, at befolkningsgrupper i fx ulande ikke får mulighed for at deltage i det samme forbrug som resten af verden?


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. april 2014 af LaPii (Slettet)

Jeg kan da forsøge :)

1. DMI har en rigtig fin side, der forklarer hvilke naturlige faktorer der spiller ind på klimaet - naturlig periodisk istidsdannelse, vulkanudbrud og sådan nogle ting, den burde kunne give dig de svar du søger.

http://www.dmi.dk/laer-om/temaer/klimatemaer/naturlige-klimapaavirkninger/

7. Det er et meget bredt spørgsmål, men det mener jeg i grove træk godt at vi kan, i og med vi kan lave grøn energi (Både til el, varme og køretøjer); det er egentlig mest et spørgsmål om at udvikle de rigtige teknologier. Du kan for eksempel kigge videre på vedvarende energi (vindmøller, biogas, bioethanol etc.).

8. Det er egentlig ikke en debat jeg er stødt på endnu, og jeg har derfor ikke et konkret svar til dig. Tror også mest spørgsmålet leder op til at du skal diskutere dine egne holdninger til det. På den ene side kan man sige at ulandene som det er nu, ikke har de samme muligheder som ilandene, så det gør måske ikke så meget at de ikke kommer til at deltage på lige fod med ilandene fremover, men på den anden side er det da hammer uretfærdigt at alle ikke har lige vilkår. Nu er det bare sådan, at klimaet er forskelligt alt efter hvilken zone man befinder sig i, og hvis man står i en ørken skal man kæmpe hårdere for at få vand, end hvis man står i Danmark. Fremtiden kommer højst sandsynligt også til at bringe klima-flygtninge med sig, netop af denne årsag, så måske er det slet ikke en relevant problemstilling? 

Jeg håber det kan bruges, hvis du får brug for mere så sig til  :)


Svar #4
27. april 2014 af Reset

#3

Jeg kan da forsøge :)

1. DMI har en rigtig fin side, der forklarer hvilke naturlige faktorer der spiller ind på klimaet - naturlig periodisk istidsdannelse, vulkanudbrud og sådan nogle ting, den burde kunne give dig de svar du søger.

http://www.dmi.dk/laer-om/temaer/klimatemaer/naturlige-klimapaavirkninger/

7. Det er et meget bredt spørgsmål, men det mener jeg i grove træk godt at vi kan, i og med vi kan lave grøn energi (Både til el, varme og køretøjer); det er egentlig mest et spørgsmål om at udvikle de rigtige teknologier. Du kan for eksempel kigge videre på vedvarende energi (vindmøller, biogas, bioethanol etc.).

8. Det er egentlig ikke en debat jeg er stødt på endnu, og jeg har derfor ikke et konkret svar til dig. Tror også mest spørgsmålet leder op til at du skal diskutere dine egne holdninger til det. På den ene side kan man sige at ulandene som det er nu, ikke har de samme muligheder som ilandene, så det gør måske ikke så meget at de ikke kommer til at deltage på lige fod med ilandene fremover, men på den anden side er det da hammer uretfærdigt at alle ikke har lige vilkår. Nu er det bare sådan, at klimaet er forskelligt alt efter hvilken zone man befinder sig i, og hvis man står i en ørken skal man kæmpe hårdere for at få vand, end hvis man står i Danmark. Fremtiden kommer højst sandsynligt også til at bringe klima-flygtninge med sig, netop af denne årsag, så måske er det slet ikke en relevant problemstilling? 

Jeg håber det kan bruges, hvis du får brug for mere så sig til  :)


Kan helt sikkert bruges! Tusind tak, men jeg har et par problemer mere;

3. Hvad skal man gøre i forhold til den globale opvarmning?
4. Hvordan ser fremtiden ud i forhold til global opvarmning?


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. april 2014 af Syenite (Slettet)

3. Det kommer meget an på din situation. Bor du et sted med permafrost skal du nok overveje et investere i nye fundamenter til dine bygninger + en bil der kan komme frem på ødelagte veje.
Bor du i Danmark (lad os for nemhedens skyld antage det) kan du se frem til en flok tudeprinsesser i FN der vil have dine skattepenge til at betale for en fiktiv gæld. Næppe meget der ændres. De fleste områder opløftes tilsvarende til den forventede havspejlsstigning (Det sydlige Danmark undtaget).

4. Klimaet har og vil altid ændre sig. Der har i nyere tid været perioder varmere end den nuværende (læs: http://en.wikipedia.org/wiki/Holocene_climatic_optimum) Så fordusat at vi holder op med at ødelægge dyrs leverum og/elelr skyde dem skal de nok overleve.


Skriv et svar til: Hjælp til geografi spørgsmål! Klimadebat(Globale opvarmning)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.