Dansk

Afgangsprøver - dansk skriftlig fremstilling

05. maj 2014 af hejsacom - Niveau: 9. klasse

Hej!

Jeg skal op i morgen i skriftlig dansk. Har i nogle gode råd angående valg af genre? Er det rigtigt at man får højere karakter ved at skrive ikke-fiktion end fiktion? Og hvad var jeres oplevelse med afgangsprøven? Hvad virkede godt for jer - og er der noget jeg skal være ekstra opmærksom på? 
Håber i kan hjælpe mig med at svare på nogle af mine spørgsmål! :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
05. maj 2014 af bulgarianrose (Slettet)

Jo, jeg ville i hvert fald sige at ikke-fiktion giver højere karakter.

Nu ved jeg ikke hvad dine styrker og svagheder er - jeg mener at valg af genre afhænger meget af ens personlige kompetencer, og hvad man gennem skoleåret har oplevet at have succes med.

Jeg får altid super-karakter når jeg skriver essay. Mine erfaringer med noveller har ikke været lige så gode, og jeg synes fiktion kræver mere tid og udtækning end tre timer tillader. Jeg skrev også engang et godt eventyr, men vil satse på et essay i morgen.
Jeg synes virkelig ikke det er en svær genre - det er meget frit, og man behøver ikke at komme med en færdig løsning og afgørende konklusion. Man skal bare lade ens tanker strømme og vejlede dem i den rigtige retning. Det handler om at stille spørgsmål frem for at svare på dem. Man skal filosofere og komme rundt om emnet, evt. argumentere for ens egen mening, og gå ud fra nogle personlige erfaringer.

Men uden at vide hvad du er god til, kan jeg ikke rigtig give dig gode råd, for jeg ved også at essayet ikke er til alle. Jeg vil bare sige at du skal passe på med fiktionsgenren hvis du stræber efter høje karakter. Meget hellere en gennemtænkt, kort og godt argumenteret debatindlæg, kommentar eller essay, end noget middelmådig novelle-pjat eller en melodramatisk historie eller brev.

Hvad har du prøvet at skrive før i tiden (fx til terminsprøver)? Hvad synes du selv du er god til? Hvis du ved du har en affinittet for fiktion, så vælg den dog! Men pas ellers på.


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. maj 2014 af 011235813213455 (Slettet)

Om det tæller mindre at skrive fikion, ved jeg ikke, men jeg vil stærkt anbefale dig at skrive i enten den genre, du bedst kan, eller at du vælger en opgave, som du tror, su kan skrive mest væsentligt om. Hvis du skriver fiktion med et fantastisk indhold,kan det ikke tælle ned :)
Et råd man hører igen og igen: Husk at sætte tid at til at printe. Og hvis du på et tidspunkt går i stå, så giv dig selv nogle minutter, hvor du lader hjernen slappe af og slet intet laver. Så er det ofte lettere for mange at komme videre :)
Held og lykke!


Svar #3
05. maj 2014 af hejsacom

Tusind tak for de gode svar!

Til #1 bulgarienrose vil jeg selv sige at jeg er stærkest i at skrive artikler og essays. Har nemlig fået højst karakter for min afleveringer inden for disse to genrer. Men det kommer også meget an på hvad opgaveformuleringen indebærer :) Men tak for de gode råd om essays - dem vil jeg tage med mig!


Skriv et svar til: Afgangsprøver - dansk skriftlig fremstilling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.