Fysik

Hjælp til fysik kemi-atomer

07. maj 2014 af Mette2101 (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Hej:-)

Jeg er ik lige den bedste til fysik, men atomer er neutralt ladet, også spørger de om hvorfor de er det?

Og hvad har alle grundstoffer i periode 4 tilfælles? hvad har alle grundstoffer i periode 5 tilfælles? Hvorfor kalder man hovedgruppe 8 for 'ædelgasser'? hvad hedder den slags binding hvor atomerne deles om elektronerne?

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. maj 2014 af mathon

se

Vedhæftet fil:hovedgrupper.doc

Brugbart svar (0)

Svar #2
07. maj 2014 af mia98 (Slettet)

Jeg tror det her er svarene, men jeg går selv kun i 9. klasse, så stol ikke 100% på det, og der ligger sikkert også mere bag.

1. Elektroner er negativt ladet og protoner er positivt ladet, og da der er lige mange protoner og elektroner, så er atomet neutralt. 

2. Alle grundstoffer i periode 4 har det tilfælles, at elektronerne er fordelt i 4 skaller. Ligeledes har alle atomer i periode 3 fordelt elektonerne i 3 skaller osv. så kan du vel godt regne det næste spørgsmål ud ;)

3. I hovedgruppe 8 har alle stofferne otte elektroner i yderste skal. Undtagelsen er helium (H), som kun har to. Stofferne i hovedgruppe 8 kaldes for ædelgasserne. Det gør de, fordi de meget sjældent indgår i kemiske forbindelser. De er med andre ord fx ikke til at få til at brænde. Ædelgasser kan også kaldes for inaktive gasser

4. den er jeg lidt usikker på, men jeg tror måske at det er ionbindinger 

:)

Svar #3
07. maj 2014 af Mette2101 (Slettet)

Tusinde tak for hjælpen!:-D

Brugbart svar (0)

Svar #4
08. maj 2014 af mette48 (Slettet)

den slags binding hvor atomerne deles om elektronerne hedder atombindinger

(ion bindinger er bindinger mellem ioner)

Brugbart svar (0)

Svar #5
08. maj 2014 af mathon

den slags binding, hvor atomerne deles om elektronerne, kaldes også covalent binding.

Skriv et svar til: Hjælp til fysik kemi-atomer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.