Matematik
Mærkelige udregninger i TI-Nspire
Hej forum
Jeg har et problem med Nspire, som jeg har haft i lang tid, og håber I kan hjælpe mig med.
Meget ofte når jeg udregner, både når jeg trykker enter og når jeg trykker ctrl + enter, kommer Nspire med et svar der er helt hen i vejret og ofte utroligt langt og med en hel masse ln(e) og x*ln(e) og den slags åndssvage ting. Jeg har vedhæftet et billede for at vise det - på billedet skulle jeg differentiere funktionen f(x)=(x-8)*e^(-x), og Nspires svar var, som I kan se, utroligt langt.
Jeg kender en anden som har haft samme problem, men hun kan ikke huske hvordan hun ændrede det.... dumt :P jeg har dog tjekket dokumentindstillinger med hende, og de er ens på vores to computere. Fejlen ligger altså et andet sted.
Nogen der har et bud på hvad der kan være galt?
Mange hilsner
Svar #1
21. maj 2014 af Amril (Slettet)
Nspire har ingen anelse om hvad du mener ved "e".
Er der tale om den naturlige eksponentialfunktion, så skrives det i Nspire således

Svar #2
21. maj 2014 af syred (Slettet)
Jo, for jeg bruger ikke tastatur-e men symbolet e inde i "tegn". Og det sker ikke kun når jeg skal udregne noget der indeholder e.
Svar #3
21. maj 2014 af Andersen11 (Slettet)
Problemet er vist stadig, som anført i #1, at maskinen ikke aner, hvad du mener med "e". Hvis den vidste det, ville den ikke skrive ln(e) , men 1 .
Her er vist, hvordan man får fat i det rigtige "e": http://math.kendallhunt.com/documents/daa2/cntns/daa2cntns_014_11.pdf
Svar #4
21. maj 2014 af syred (Slettet)
Jeg tror I misforstår - problemet har intet med hvilket e der bliver brugt, for der behøver slet ikke indgå et e eller en logaritme eller noget som helst, før Nspire udregner noget med en hel masse ln(e)*something - og ja det er jo netop helt vildt åndssvagt da ln(e) er 1, men det er ikke desto mindre det den gør (se billedet) :-)
Svar #5
21. maj 2014 af Amril (Slettet)
Så må du komme med et eksempel, hvor "e" ikke indgår, for i den vedhæftede fil er problemet udelukkende "e", hvorfor jeg ikke umiddelbart kan gennemskue hvad det overordnede problem kunne være.
Skriv et svar til: Mærkelige udregninger i TI-Nspire
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.