Matematik
Udlede et udtryk for diskriminanten og vise dets anvendelse
Hej alle.
Jeg står og skal til mundtlig eksamen i Mat b i morgen og sidder lige og får de sidste spørgsmål på plads.
Under andengradspolynomier har jeg et spørgsmål der lyder:
For et andengradspolynomie benyttes begrebet diskriminant. Beskriv kort hvad dette begreb benyttes til. Herefter skal du udlede et udtryk for diskriminanten og vise dets anvendelse.
Mit spørgsmål går så på hvad der menes med at udlede et udtryk for diskriminanten?
Jeg tænker jo at der ikke kan føres bevis for diskriminanten, da det er et "opfundet" udtryk. Men det kan der for løsningsformlen, for en andengradsligning. Er det, hvad jeg skal gøre for at udlede et udtryk for diskriminanten?
Svar #2
27. maj 2014 af Major90 (Slettet)
Jamen hvordan gør det?
Jeg er klar over at diskriminanten er b2-4ac, men er ikke klar over hvordan jeg kommer frem til det isoleret set. Men jeg ved at når jeg laver bevis for løsningsformlen kommer jeg frem til diskriminanten.
Svar #3
27. maj 2014 af Benny7 (Slettet)
Sådan som jeg forstår er det bare at vise diskriminantformlen, og komme med et eksempel på, hvordan man bruger formlen. Diskriminanten fortæller bare hvor mange løsninger der er i 2. gradsligningen.
Hvordan man får diskriminanten er der jo et udtryk for.
Svar #5
Ja det var selvfølgelig ikke rigtigt det jeg skrev. :)
Du siger der er et udtryk for hvordan man får diskriminanten. Kan du forklare? :)
Svar #6
27. maj 2014 af Benny7 (Slettet)
Bare vha. af formlen, d=b^2-4ac. Det er jo et udtryk for diskriminanten, så vidt jeg ved
Svar #7
27. maj 2014 af mathon
I omskrivningen:

multipliceres med 4a

såfremt
har andengradsligningen reel(le) løsning(er).
Svar #9
Det var nogenlunde hvad jeg regned med at skulle gøre mathon. Tror du det er det der menes med at "udlede" et udtryk for diskriminanten?
Svar #11
27. maj 2014 af mathon
Hvad havde du ellers forestillet dig?
Man opfinder ikke
ud af den blå luft.

hvor
d fortegns-diskriminerer mellem nulpunkter og ingen nulpunkter.
Svar #12
Det var bare i forhold til at benny7 skrev at han mente det bare var at vise formlen. Men det var også selv min tanke at jeg skulle udlede diskriminanten igennem beviset for løsningsformlen.
Tak :)
Skriv et svar til: Udlede et udtryk for diskriminanten og vise dets anvendelse
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.