Kemi

Reaktionskinetik - Biophenol A

30. maj 2014 af guli92 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Bisphenol A nedbrydes med tiden i vand. Eksperimenter viser, at nedbryd- ningen af bisphenol A i vand afhænger af pH og af belysning med ultraviolet lys (UV-lys).

Nedbrydningen af bisphenol A i vand blev undersøgt ved to forskellige pH- værdier. Opløsninger af bisphenol A blev belyst ens med UV-lys med bølge- længden 254 nm. Figur 1 viser de målte initialhastigheder for nedbrydningen afbildet som funktion af startkoncentrationen af bisphenol A.

c) Beregn, ved hver af de to pH-værdier, hvor lang tid der går, indtil der er 10 % bisphenol A tilbage.

Opgaven er vedhæft. Nogle som hjælpe???? JEg har prøvet mig frem, men jeg er overhovedet ikke sikke rpå mine beregninger :(

Brugbart svar (0)

Svar #1
30. maj 2014 af Metapod (Slettet)

Jeg kan ikke hjælpe dig desværre.

Men tænk på at det stof findes i vandflasker, er tanken ikke skræmmende?

Brugbart svar (0)

Svar #2
31. maj 2014 af Heptan

Må vi se hele opgaven? Er det fra et eksamenssæt?

Svar #3
01. juni 2014 af guli92 (Slettet)

Ja opgaven er fra 2010 2. juni sættet :-) 

Svar #4

Her er linket til sættet: 

http://www.uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Udd/Gym/PDF10/Proever%20og%20eksamen/Tidligere%20skriftlige%20opgavesaet%20stx%20og%20hf/100603_kemi_A_stx_opgave.ashx

Brugbart svar (0)

Svar #5
01. juni 2014 af Heptan

Da hastighedsudtrykket har formen

v = k [BPA]

kan k aflæses på graferne som hældningen.

k indsættes i funktionsudtrykket for en første ordens reaktion, startkoncentrationen sættes til 100 %, og den aktuelle koncentration sættes til 10 %: Der løses for t

Svar #6

Okay sådan havde jeg også tænkt mig at løse opgaven :-)

Skriv et svar til: Reaktionskinetik - Biophenol A

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.