Studér i udlandet

Kan High School overføres til gymnasium

31. maj 2014 af freja0759 (Slettet)

Hej!

Sagen er den, at mine forældre er ved at overveje at flytte til USA. Jeg er kun 16, og jeg skal derfor begynde på STX i 1.g efter sommerferien. Jeg ville høre om jeg i stedet for det, kan tage junior og senior år af high school, og derefter flytte tilbage til Danmark og tage 3.g på STX. Det skal siges at high school'en ligger i Silicon Valley, hvor de er kendt for deres temmelig høje niveau. Hvis i ved noget eller har prøvet noget lignende, må i meget gerne skrive. 

På forhånd tak!


Svar #1
01. juni 2014 af freja0759 (Slettet)

...


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. juni 2014 af UalmindeligMegetFartPå (Slettet)

Hej :) 

Jeg tror ikke det er muligt at få "merit" for at have gået i almindelig amerikansk High school, men du kunne jo prøve at undersøge hvilke muligheder der er for at begynde på en uddanelse i USA, som du kunne færdiggøre her hjemme i Danmark. Her tænker jeg eksempelvis på IB (International braculare), som jeg ved bliver tilbudt mange steder i Danmark efterhånden.


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. juni 2014 af cwinther (Slettet)

Har selv en veninde som gik et år i high school - det gjorde så at hun kunne tage en IB, da hun kom tilbage (du kan læse mere om IB her: http://www.ug.dk/programmes/generaluppersecondaryschool/international_baccalaureate.aspx)
Det gør, at du kan få en engelsk sproget uddannelse, hvor du kan få merit for et år - så i stedet for at gå 3 år på STX, så kan du tage en IB, hvor de vil tage dine år i high school som en slags 10. klasse og hermed springe et år over. Du kan selvfølgelig også vælge HF, men ligemeget hvad du vælger er du nok nødt til at læse 2 år her i Danmark for at få en gyldig studentereksamen.


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. juni 2014 af MaibritG

Eller endnu bedre, så vælger du IB-systemet i USA. Det overføres nemlig direkte, men afhænger naturligvis af, om den danske IB-skole udbyder den sammen fagkombination som den amerikanske IB-skole. At tage et år i High School betyder nemlig ikke nødvendigvis, at man kan springe pre-IB (1.G) over i Danmark.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Freja,

High school i USA ligger meget lavt niveau, hvis man sammenligner det med den danske udgave. Mange af kurserne på 1.år i college ligger på niveau med 3.g, hvilket har været min erfarring. 

Hvad der kunne overføres ville være nogle "AP courses", da man også for merit for disse på et amerikansk college. Men hvis jeg var dig ville jeg helt klart tage IB, som nogle andre ogsaå foreslår. Denne ville direkte kunne overføres og du ville kunne komme ind på en vidregãende dansk uddannelse nemmere. 

Bard


Skriv et svar til: Kan High School overføres til gymnasium

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.