Studievejledning

Tilbagebetaling af SU uden ects point

01. juni 2014 af ann10 (Slettet)

Jeg er i gang med en lang videregående uddannelse men vil gerne afbryde uddannelsen. Jeg har endnu ikke gennemført nogle eksamer og har derfor ikke nogle ects point at fremvise fra uddannelsen. Nu er jeg i tvivl om det betyder at jeg så kommer til at skulle betale den SU tilbage som jeg har modtaget undervejs, eller om det "bare" bliver su-klip jeg har mistet?

Brugbart svar (1)

Svar #1
01. juni 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

du kommer ikke til at betale SU tilbage, da jeg går ud fra at du har været studieaktiv. De SU klip du har fået udbetalt, er brugt. Hvis du begynder at arbejde og dermed tjene (mange) penge, kan du blive mødt af et tilbagebetalingskrav, hvis du overskrider dit fribeløb.

Bemærk at der er nye regler undervejs (fremdriftsreformen), men hvis du melder dig fra (nu), så får det ikke betydning for dig.

Hilsen Lars

Brugbart svar (1)

Svar #2
01. juni 2014 af GalVidenskabsmand (Slettet)

Du skal ikke betale noget tilbage. Når du starter på en uddannelse, er du berettiget til et bestemt antal su-klip (afhængig af studiets normerede tid), men herfra bliver trukket det antal su-klip, som du har brugt på tidligere uddannelser. Så hvis du starter på en ny uddannelse, skal du være opmærksom på, at du kan komme til at løbe tør for klip i slutningen af uddannelsen. Du må så tage slutlån, eller finde et fritidsjob eller noget.

Skriv et svar til: Tilbagebetaling af SU uden ects point

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.