Matematik
regressionsmodel med lagget variabel
Jeg har estimeret en lineær regressionsmodel for afkastet (for 2013) for nogle investeringsafdelinger. I modellen indgår som forklarende variable bl.a. sidste års afkast, dvs. for 2012. Jeg har fået et signifikant positivt estimat. Jeg ville nu lige høre om denne konklusion er korrekt?:
Der er en signifikant positiv sammenhæng mellem sidste års afkast og årets afkast. Det vil sige, at hvis sidste års afkast var negativt, trækker det årets afkast ned, og hvis det var positivt, trækker det årets afkast op.
Er der noget yderligere, jeg bør få med?
Svar #1
03. juni 2014 af Singlefyren (Slettet)
Du kunne evt. specificere hvor meget det trækker op eller ned på det næste år, og om det er en hældning/vækstfaktor eller en konstant.
Svar #2
03. juni 2014 af jyden90 (Slettet)
Regressionen ser sådan ud
afkasti,t = B0 + B1afkasti,t-1 + (en række andre variable), hvor i er afdeling og t er tiden.
Så mht. om det er en hældning eller en konstant, må det være en hældning.
Regressionen har jeg så estimeret for flere lande.
Men ja, jeg kan selvfølgelig sammenligne mellem landene, hvor meget sidste års afkast trækker op eller ned på årets afkast. Det vil jeg selvfølgelig gøre.
Svar #3
03. juni 2014 af skyri (Slettet)
Husk også at din model skal valideres inden du begynder at bruge den.
Svar #4
03. juni 2014 af jyden90 (Slettet)
Altså analyse af residualerne?
Jeg har brugt en robust regressionsmetode, som - hvis jeg har forstået korrekt - ikke kræver normalfordelte residualer.
Skriv et svar til: regressionsmodel med lagget variabel
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.