Matematik
Angående linære funktioner- har virkelig brug for hjælp
Svar #1
02. juni 2014 af HFNU (Slettet)
Svar #2
02. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)
Du skal benytte formlen for hældningskoefficienten ud fra to kendte punkter:

Du bytter rundt på y2 og y1 , hvor du har indsat i formlen. Hvis du har vedtaget, at x1 er x-koordinaten 0,30, er y1 jo lig med 320, ikke 210 .
Svar #3
ok tak for det:) kan jeg godt lige spørger dig, hvordan kan jeg være sikker på at jeg bestemmer tallene rigtigt? altså y1 og y2-jeg bytter tit rundt på dem-der er evt ikke en måde man kan huske det på så vel?
Svar #4
02. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)
Der er da ikke noget at huske på. Den y-værdi, der står under en x-værdi i tabellen, hører jo til den x-værdi, den står under. Det er et spørgsmål om simpel ordenssans og organisation.
Svar #5
ja jeg ved simpelthen ikke hvorfor det går galt så- synes jeg gør meget ud af det
Svar #6
14. juni 2014 af HFNU (Slettet)
Under det her emne , vil jeg gerne prøve at forstå lidt bedre hvad a' og b's betydning egentlig er??
Jeg har skrevet at b er begyndelsesværdien- og har læst at a og b er konstanter??
Hvad vil det egentlig sige??at de er konstanter-
Jeg ved også at a er hældningskoefficienten, altså stigningstallet, men tænker hvad nu hvis det er en aftagende funktion?? så er hældningen bare aftagende -altså faldende (hyperbel)??mener jeg det hedder:)
Jeg er rimelig nervøs for at ikke kunne forklarer det ordentlig til eksamen- sætter stor pris på hjælp.TAK
Svar #7
14. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)
Hvis hældningskoefficienten er negativ, er den lineære funktion aftagende. Det har ikke noget med hyperbler at gøre.
I en lineær funktion
f(x) = ax + b
kaldes a og b funktionens koefficienter. De er konstanter i modsætning til x, der er en variabel.
Svar #8
Ok det kan bedre forstå nu :) tak hvis man nu skulle komme med et eksempel fra hverdagen omkring aftagende funktioner- hvad kunne man nævne???jeg har eksempel på voksende men det er svært med aftagende funktion:(.
Hvis du har tid bliver jeg glad for at få et svar...og mange tak
Svar #9
Ok det kan bedre forstå nu :) tak hvis man nu skulle komme med et eksempel fra hverdagen omkring aftagende funktioner- hvad kunne man nævne???jeg har eksempel på voksende men det er svært med aftagende funktion:(.
Hvis du har tid bliver jeg glad for at få et svar...og mange tak
Svar #10
Hov det er det samme spørgsmål kom til at kopierer det to gange- hvis der er nogen som har nogen ideer lytter jeg gerne:)
Svar #11
Hvis du bevæger dig med konstant fart hen mod et mål, vil afstanden til målet være en aftagende lineær funktion af tiden, indtil man når målet.
Svar #12
:) ej tak...ehm jeg har nu læst det her 4 gange, jeg tror jeg bliver nødt til at spørger ind til det?
Tiden bliver mindre jo hurtigere man bevæger sig mod målet??? på dne måde
Svar #13
Jeg ved ikke, hvilken tid du tænker på, men afstanden til målet bliver da mindre.
Svar #14
ok men tror ikke jeg forstår hvordan afstanden bliver mindre;(.....altså jo tættere på du kommer bliver afstanden mindre , men det er ikke det du mener ??er det
Svar #15
Nå man bevæger sig hen mod et mål, bliver afstanden til målet da mindre med tiden.
d(t) = d0 - v·t
Svar #16
Ja tror jeg forstår det nu...men problemet er lidt nu hvis jeg bruger det som eksempel hvordan skal jeg s jeg stille det op??
Jeg tror desværre ikke helt jeg forstår det du skriver med d(t) = d0 - v*t
Svar #17
Svar #18
Skriv et svar til: Angående linære funktioner- har virkelig brug for hjælp
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.