Matematik

Bestod jeg Mat B eksamen? :S :(

02. juni 2014 af yupi (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej,

Jeg har lige været til mat b eksamen, og det gik desværre helt af H til :-/ Det startede med at min lommeregner gik i stykker - jeg kunne slet ikke få den til at virke, hvilket betød at nogle opgaver (bl.a. dem der indebar e) var svære at beregne. Jeg kunne slet ikke få windows lommeregneren til at regne med e.

Nå, men ville høre om der var en sød sjæl herinde som havde lyst til at kigge min opgave igennem og fortælle om det er muligt at bestå på den? Jeg ved at jeg ligger lige på vippen. Delprøve 1 gik udmærket, fik lavet alle opgaver og vil mene at de fleste er rigtige - lad os bare sige ½ er rigtige for at være på den sikre side. Jeg fik ikke lavet alle opgaver i delprøve 2, da jeg fik tidspres efter at bruge alt for lang tid på at finde ud af hvordan jeg skulle beregne e uden lommeregner.

Opgavesæt:

http://www.uvm.dk/~/media/UVM/Filer/Udd/Gym/PDF14/140602%20hfe141%20MAT%20B%2002062014.ashx

På forhånd, tusind tak!

Vedhæftet fil: Eksamensopgave.docx

Brugbart svar (2)

Svar #1
02. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

Den i Windows indbyggede lommeregner har da en indbygget eksponentialfunktion exp() der svarer til ex . Funktionen hedder også exp() i Excel.

Her er først hovedregningsdelen:

Opg 1: |A1C1| = |AC| · |BA1| / |BA| = 10 · (4+8) / 8 = 15

Opg 2: y = 20·x + 155

Opg 3: F(x) = ∫ f(x) dx = x3/3 - 2x2 + 7x + k

Opg 4: f '(x) = 6x , f(1) = 8 , f '(1) = 6 , y = 6x + 2

Opg 5: grafen for g (ikke-lineær, voksende)

Opg 6: diskriminanten skal være lig med 0, c = 3 .

--------------------------------------------------------------------------------

Opg 7: Man finder a = exp(-0,2594917091) = 0,771444 og dermed T1/2 = 2,671

Opg 8: b) Arealet af firkanten bestemmes som summen af arealerne af trekanterne ABD og BCD.

Opg 9 b) er udregnet forkert. Det korrekte resultat er (24,3 - 17,6)/17,6 = 38%. Mere præcist er det

                50,2 - 1 = 37,97 %

Opg 10. Buens bredde er 2·√(6,15/0,177) = 11,789 . Højden er toppunktets y-koordinat = 6,15 .

Opg 11: a) temperaturstigning pr minut er naturligvis hældningskoefficienten for den isolerede funktion, 0,114 .

I 11 b) drejer det sig om funktionen uden isolering. Man skal løse ligningen 0,040x + 17 = 21 , dvs x = 4/0,04 = 100 . (Udregningen i det vedlagte er behæftet med flere fejl).

I Opg 12 b) skal man differentiere f(x) og derefter beregne f '(14) = 1845,361 .

I Opg 13 b) skal man finde maksimum for funktionen h(x) = x - x3 på intervallet [0;1] , og man skal da l8se ligningen

        h '(x) = 1 - 3x2 = 0 , dvs x = (√3)/3 , og h((√3)/3) = (2/9)·√3 .

13 c) Arealet = 01 (x - x3) dx = (1/2) - (1/4) = 1/4 .


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. juni 2014 af yupi1 (Slettet)

wow, tak for svar Andersen11, det iværdsætter jeg virkelig meget! 

Jeg antager at dem du ikke har nævnt er rigtige, er det korrekt? Nu har jeg siddet og talt fejl/rigtige og antaget at dem du ikke har nævnt er korrekte. Hvis det er sandt, og jeg får 5 point for en korrekt regnet opgave, får jeg 45 points. Her har jeg beregnet 5 pts for rigtige og 0 pts for dem som er forkerte, selvom nogle af dem nok giver et par point alligevel. Hvis det passer, betyder det forhåbentlig at jeg består, da kravet er 02/34 points for beståelse :)


Brugbart svar (1)

Svar #3
02. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Ja, det er korrekt; hvor jeg ikke har anført noget, ser det ud til at være korrekt i den vedlagte besvarelse.

Der er i alt 20 spørgsmål i opgavesættet, der alle tæller med samme vægt. I opgaverne 7 - 13 er der i alt 14 spørgsmål, som jeg vurderer til 8,25 pts ud af 14 mulige. Hvis opgaverne 1-6 alle er besvaret korrekt, svarer det til en besvarelsesprocent på ca 71%.


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. juni 2014 af yupi1 (Slettet)

Okay, nu er jeg lettet op, jeg skal bare bestå, så er jeg fuldt ud tilfreds og som det ser ud nu, burde det ikke være muligt at dumpe for mig :)

Dog viste det sig at der var 3 fejl i opgave 1-6, men stadig et stykke over de 34% :)

Endnu engang tusind tak for hjælpen! :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

#4

Hvis du har 3 fejl i Opg 1-6, har du en besvarelse på ca 56%, der skulle give et 4-tal, med tendens til et 7-tal. Bemærk, at karakteren gives på basis af den samlede besvarelse, herunder hvorvidt de detaljerede kriterier, som findes aftrykt i opgavesættet, er opfyldt.


Brugbart svar (0)

Svar #6
02. juni 2014 af karahan58

Jeg har også været op til Matematik Skriftlig :). JEg kan sige således at jeg håber yderst på at jeg består :D !!!!!

Er der en der kan fortælle mig hvor mange procent af opgaverne, man skal have rigtige for at bestå ?


Brugbart svar (0)

Svar #7
02. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)


Brugbart svar (0)

Svar #8
02. juni 2014 af hershøj (Slettet)

Jeg har også været oppe i dag, er er lidt i tvivl om hvordan det er gået.

I delen uden hjælpemidler, har jeg lavet to fejl. Der er også fejl i noget af del 2 - nogen der kan give et bud på om den er bestået?

Vedhæftet fil:Matematik eksamen.docx

Brugbart svar (0)

Svar #9
02. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

#8

Opg 8 b) Arealet af trekant ABD er forkert beregnet, da du regner vinklen A i radianer. Det samme er tilfældet ved beregningen af arealet af trekant BCD. Det samlede areal er derfor forkert.

Opg 9 b) er forkert. Den tunge fugl vejer 5 gange så meg4et, så 1 + ry = 50,20

Opg 12 b) Du benytter et forkert udtryk for f(x) ved beregningen af f '(x).

Det er ganske givet bestået.


Brugbart svar (0)

Svar #10
02. juni 2014 af hershøj (Slettet)

#9 Tak :) 

Wordmat forsvandt i går, så geninstallerede her til morgen - var ikke lige opmærksom på at markeringen stod på rad :(  Men ser ud til det er et overskueligt antal fejl det drejer sig om, og skal bare bestå med 02, for at have det snit i matematik jeg skal bruge som adgangskrav for at læse videre :) 

I opg 9 b forstår jeg ikke fejlen, det giver det da det samme om man skriver 1+500%0,20 eller om man skriver 1+50,20 - begge dele giver ca. 43%?


Brugbart svar (0)

Svar #11
02. juni 2014 af aaaaaz (Slettet)

Jeg har ikke forstand på pointgivning osv, men jeg mener også, at den er bestået.


Brugbart svar (0)

Svar #12
02. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

#10

Dit forslag i Opg 9 b) er   1+ry = (1+5)0,20 = 60,20 , hvilket ikke er korrekt. Det korrekte udtryk er

        1+ry = 50,20 ⇒ ry = 37,97%


Brugbart svar (0)

Svar #13
02. juni 2014 af hershøj (Slettet)

#12

Så kan jeg godt se der er en forskel. Men tror faktisk vi har lært at det skal gøres på den måde jeg har gjort. Har vedhæftet en aflevering fra sidste år, som er rettet. Synes jo jeg har fulgt samme fremgangsmåde nu, som jeg gjorde dengang :) 


Brugbart svar (0)

Svar #14
02. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

#13

I din vedlagte opgave 1 (den med kvien) er der tale om, at en kvies bringemål stiger med 10%.

I eksamensopgaven fra i dag er der tale om, at en fugl vejer 5 gange så meget som en anden fugl. Det betyder ikke, at dens vægt er 500% større end den anden fugls vægt, men at dens vægt er 5 gange den anden fugls vægt.


Brugbart svar (0)

Svar #15
02. juni 2014 af hershøj (Slettet)

#14 Selvfølgelig! Jeg har jo glemt at tage højde for B's vægt. Kan håbe det tæller lidt at jeg trods alt har anvendt den rigtige metode :) 

Tak for opklaringen, når jeg nu selv havde stirret mig blind på den :) 


Skriv et svar til: Bestod jeg Mat B eksamen? :S :(

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.