Tysk

Sætning, der står i dativ? Hjælp til mening med sætning, 24 timers eksamen

02. juni 2014 af grønneecilie (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej. Jeg er i gang med min 24 timers tysk eksamen, og jeg er stødt på en sætning, som jeg har svært ved at finde ud af hvad betyder i min tekst. 

"So geht das natürlich nicht! Das wirst du einsehen, Esther. Eine Schülerin, die den Führer nicht grüsst, vielmehr, die gar nicht das Recht hat, ihn zu grüssen, kan ich in der ersten Reihe nicht dulden ..."

Det er en tekst, hvis handling foregår under Hitlertiden i Tyskland. Den omtalte pige heilede ikke, og irettesættes nu af læreren. 

Jeg for selv meningen ud af det, at det ikke går at hun ikke hilser på ham, og derfor må hun ikke sidde på forreste række mere. Det er dog det med "Recht" Jeg ikke forstår. Hvad har hun ikke ret til? Og er "ihn zu grüssen" dativobjekt? Og er meningen så at hun netop ikke har ret til at hilse ham, det modstrider lidt det andet, føler jeg? Eller er betydningen den, at læreren mener, at hun selv tror hun har ret til at vælge, men det har hun ikke? Jeg har også overvejet, om Recht kan have betydninger jeg ikke kender til.

Brugbart svar (1)

Svar #1
02. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

Det, hun ikke har ret til, er "ihn zu grüssen", altså, hun har slet ikke ret til at hilse ham.

Svar #2
02. juni 2014 af grønneecilie (Slettet)

Mange tak, kan du ud fra de nævnte linjer, hjælper mig med at forstå, hvorfor hun ikke må hilse på ham. Er det sådan "så må du heller ikke hilser på ham, når du ikke gør det"-ish og derfor skal du sidde nede bag i. Eller hænger det snarere sammen med, at hun er jøde? og i så fald, læser jeg det så forkert, at læreren bliver sur over, at hun ikke hilser ham?

Brugbart svar (1)

Svar #3
02. juni 2014 af Tyskfødt (Slettet)

die gar nicht das Recht hat, ihn zu grüssen = svarer omtrent til  " at hun ikke har  gjort sig fortjent til at stå i 1. række ( og få evt. et håndtryk af Føreren). Det kan f. eks. være på grund af, at hun ikke er medlem af BDM (= Bund Deutscher Mädchen) , at hendes forældre ikke er medlem af  NSDAP, at hun er bedøvende ligeglad  med partigrogrammet osv

Svar #4
02. juni 2014 af grønneecilie (Slettet)

Jeg skal måske tilføje lidt af den omkringstående historie. Det er en almindelig skoletime, og deres lærer siger at de ikke skal hilse hende, fordi hun ikke er vigtig, men fremover skal de hilse føreren. Altså bare sådan "Heil Hitler". Han er ikke tilstede. Pigen er jøde og sidder på forreste række. Hun kan ikke få sig selv til det. Og så siger læreren dette til hende. 

Så man kan sige altså sige, at det betyder at hun ikke har gjort sig fortjent til at sidde på forreste række, fordi hun er trodsig? Mange tak.

(Jeg bemærker dog, at #1 og #3 jo modstrider hinanden lidt i oversættelsen? Eller er det fordi jeg forstår #1 forkert?)

Brugbart svar (0)

Svar #5
02. juni 2014 af Tyskfødt (Slettet)

Ved mit svar # 3 var jeg gået ud fra, at børnene var udkommanderet i byen for at vinke og vifte med flag, når føreren kom forbi. Med afsæt i din redegørelse konkluderer jeg, at pigen ikke kan gå med til at erstatte "Guten Morgen, Fräulein" med "Heil Hitler" og som jøde, der jo ansås som undermennesker, har hun oven i købet ikke engang ret/lov til at anvende den nye hilsen. Altså - hendes trodsighed og hendes herkomst er grunden til, at hun må flytte fra første  til sidste række i klassen.

Skriv et svar til: Sætning, der står i dativ? Hjælp til mening med sætning, 24 timers eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.