Fysik

Fysik studentereksamen i dag 3. juni

03. juni 2014 af mumbo0 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Goddag folkens. Jeg er lige kommet hjem fra skriftlig fysik A studentereksamen, og jeg synes, at det er gået ad helvede til... Jeg får normalt 12 i fysik, men dette sæt var virkelig svært synes jeg. Jeg er heldig, hvis jeg får 10...

Opgaver, som jeg tror, at jeg har lavet forket:

Opgave 3 b) - Jeg har ikke engang et svar på denne

Opgave 4 b) - Jeg har lavet den på en lidt anden måde, end man skal, men den kan muligvis godt være rigtig.

Opgave 5 b) - Mit svar er næsten 100 % sikkert forkert

Opgave 7 a) - Denne opgave har jeg lavet helt forkert, selvom jeg egentlig godt kunne lave den rigtigt, nu hvor jeg tænker mig om efter eksamen.... Ret ærgerligt. Man skal tackle den med gas lovene...

Ellers håber jeg, at jeg har resten rigtigt, men det ville være super, hvis en dygtig person lige kunne gennemchecke sætter for fejl... Tror I, at det er muligt, at jeg kan få et 10-tal?

Jeg har vedlagt min besvarelse.

Tak på forhånd derude!

Vedhæftet fil: Fysik studentereksamen.docx

Brugbart svar (1)

Svar #1
03. juni 2014 af hesch (Slettet)

#0:  3b)   Nu kan jeg ikke se nogen skitse af modstand og zenerdiode, men gætter at Uind ≤ 6,1V, Uud = 5,7V,  modstand og diode sidder i serie, Uud tages fra knudepunktet imellem modstand og diode, og spændingsfaldet over modstanden dermed  maximalt  6,1V - 5,7V = 0,4V.

Rmin = 0,4V / 0,04A = 10Ω


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. juni 2014 af katrinear (Slettet)

Den var det rene lort. Stort set ingen fra mit hold der var oppe, er tilfreds med deres indsats. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. juni 2014 af NiklasNikke (Slettet)

Jeg kan desværre tilslutte mig til mængden, der ikke var tilfreds med egen indsats. Jeg ligger normalt højt i fysik og jeg synes generelt opgaverne var sværere, end hvad jeg ellers har siddet og arbejdet med. Jeg fik da givet et bud på det meste, men den sidste opgave har jeg helt sikkert skudt ved siden af...


Svar #4
03. juni 2014 af mumbo0 (Slettet)

@hesch, ja det har du søreme ret i... Jeg gik totalt i sort under prøven :) Tak for hjælpen


Brugbart svar (0)

Svar #5
03. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)


Brugbart svar (0)

Svar #6
03. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

#0

I Opg 4 findes fjederkonstanten som hældningskoefficienten for grafen.

I 4 b) Bestemmer man Δx = 01,5s v(t) dt ved at lave numerisk integration på den viste figur, hvor man finder arealet under grafen til

        Δx = 6,0 m


Brugbart svar (1)

Svar #7
03. juni 2014 af LivMs (Slettet)

Har lige kigget din igennem og er mega glad nu, var ellers sikker på at alt mit var forkert. Men vi er ret enige i mange ting, så det er jo meget fedt. 
I 3 b) gjorde jeg brug af en omskrivning af Ohms lov: U_ud = U_ind * (R_diode/(R_diode+R)) hvor jeg isolerer R og kender resten. Fik den til 10 Ohm. 

I 4 a) tror jeg du har valgt den forkerte konstant? Er fjederkonstanten ikke tallet som man ganger med x, altså 0,676 og ikke de -6,75? Kan godt være jeg tager fejl. 

I 4 b) har jeg fundet strækningen ved at tage arealet under grafen, men det ser jo ud som om du får det rigtige, så det gør vel ingen forskel. 

I 4 c) har jeg noget helt andet.. men den gik lidt galt for mig.. 

I 5 b) så jeg, at energierne trukket fra hinanden gav det tal, de ledte efter, og derfor prøvede jeg at argumentere med, at man kunne trække dem fra hinanden, fordi partiklerne bevægede sig imod hinanden.. men jeg ved ikke helt om forklaringen holder ;) 

I 6 b) fik jeg 237, hvor du får noget med 10^9 men ellers ligner tallene, så måske har jeg lavet en tastefejl et sted eller sådan

I opg 7 kom jeg frem til 160 kg på en meget tvivlsom måde.. såå.. 

Synes også den var svær.. men forhåbentlig sætter de også kriterierne efter niveauet, når de retter :) Har i hvert fald fået at vide, at man nogle gange skal have 96% og andre gange 92% rigtig for at få 12 for eksempel, og at de justerer det efter sværhedsgrad :)


Brugbart svar (0)

Svar #8
03. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

#7

Vedr 4 b) Besvarelsen i #0 har ikke vist, at længden er ca 14 m. Din fremgangsmåde er korrekt.

Du har også ret i din formodning ved 4 a) , se evt. #6.


Brugbart svar (0)

Svar #9
03. juni 2014 af LivMs (Slettet)

#8 

Har du en løsning til 4 c) og hvordan man burde have gjort der? :)


Svar #10
03. juni 2014 af mumbo0 (Slettet)

@LivMS Det lyder da som om, at du har en helt okay opgave. Du har ret i 4 a) er jeg ret sikker på. 3 b) har du også ret. Ved ikke med 5 b) og 6)....

Du skal bruge gas lovene (mener det er Gay-lussacs love) i opgave 7.

Ellers tak for svaret! :)


Brugbart svar (0)

Svar #11
03. juni 2014 af Schweizer (Slettet)

#0

Er du sikker på du normal får 12 i skriftlig fysik. Ikke for på nogen måde at være ond, men så synes jeg, at at demonstrere mangel på ordenligt kendskab til fysik. For eksempel angiver du facit med aaalt for mange betydende cifre i forhold til hvad du får oplyst og især i de vurderende opgaver, hvor du slet ikke vil kunne vurdere noget så præcist ned til 7 betydende cifre, når du selv antager en værdi med bare 2 betydende cifre. Så mangler du en del indledende og konkluderende tekst, noget som der bliver sat stort fokus på, idet der blev afsat en hel time til dette i den nye ordning af 2008. Der mangler endheder (passende enheder). Flere steder glemmer du at henvise til hvor du har dine oplysninger fra; Databog og/ eller kompendium i fysik. Du aflæser forket hældning på (t,v)-grafen osv. Ja, undskyld denne kommentar, jeg ved selvfølgelig ikke hvordan censor retter din opgave, og hvis din lærer normalt giver fuld point for disse ting, kan en censor vel også gøre det.


Skriv et svar til: Fysik studentereksamen i dag 3. juni

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.