Matematik
Mundtlig årsprøve - "Gør rede for forskellige former for matematiske beviser" samt at √(2) er et irrationelt tal.
Hej!
Jeg står og skal til mundtlig årsprøve i matematik om to ugers tid, og har lige fået spørgsmålene, som vi kan trække, tilsendt.
Det ene lyder følgende:
"Gør rede for forskellige former for matematiske beviser.
Gennemfør herunder beviset for, at √(2) er et irrationelt tal."
• Når der står "forskellige former for beviser", hvilke beviser tænkes der så?
• Hvordan kan beviser være "forskellige former" ? :-)
• Er der desuden nogen, som har beviset for at √(2) er et irrationelt tal liggende i en meget "børnevenlig" version?
Jeg har været inde at lede rundt omkring på google, men synes ikke, at der er nogen med specielt forståelige forklaringerr :-)
På forhånd tak for hjælpen!
Desuden modtages gode råd med KYSHÅND!
Svar #1
06. juni 2014 af Drunkmunky (Slettet)
Du kan bevise matematiske sætninger på flere forskellige måder. Der er selvfølgelig den måde, som bare er lige ud af landevejen, hvor man ikke ændrer på den måde man ville bevise det på, men der er også foreksempel bevis ved modstrid, som du skal bruge for at vise, at kvadratroden af 2 er irrationelt.
Bevis ved modstrid foregår på en sådan måde, at man antager, at det modsatte af det man ønsker at bevise er sandt, og så derefter finder en modstrid på det. Altså må det modsatte være falsk, og dermed har du vist din påstand.
Der er også andre bevisformer, men ved ikke hvilke der bliver gennemgået på C-niveau.
Beviset for at kvadratroden af 2 er irrationelt foregår ved bevis ved modstrid. Antag derfor, at kvadratroden af 2 er rationelt. Vi kan derfor skrive det som en brøk, hvor vi kan antage, at denne er irreducibel (altså vi har reduceret den så mange gange, at nævneren ikke kan divideres op i tælleren mere). Skriv
. Du får så, at
Svar #2
06. juni 2014 af KitlerKat (Slettet)
Hej!
Tusinde tak for den skønne forklaring! Det hjalp enormt meget!
Jeg har dog et par spørgsmål:
• Hvad kunne et eksempel på et bevis, som er lige ud af landevejen, være?
• Hvad kunne andre eksempler på beviser som findes gennem modstrid være?
Jeg er ENORMT glad for, at du tog dig den tid til at forklare det! Det betyder bare ekstremt meget! :-)
Svar #3
10. juni 2014 af Drunkmunky (Slettet)
Et bevis, som er lige ud af landevejen, er et bevis, hvor du bare ser på dine antagelser og bare går fra dine antagelser til din konklusion, uden at ændre på metoden.
F.eks. kan vi bevise, at for alle reelle tal x,y, der gælder, at
Betragt (x-y)2. Da alle tal i anden er positive, så er (x-y)2 positiv. Altså gælder, at . Vi har dermed, at
Andre eksempler på beviser ved modstrid er f.eks. beviset for, at der er uendelig mange primtal. Det er et bevis, som ofte bliver brugt i matematik, da det er en meget nyttig bevisform.
Skriv et svar til: Mundtlig årsprøve - "Gør rede for forskellige former for matematiske beviser" samt at √(2) er et irrationelt tal.
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.