Matematik

Aritmetik på de reelle tal og potens begrebet.

07. juni 2014 af PeterPølleHatHarEnFedKasket (Slettet) - Niveau: A-niveau

Dette spørgsmål (egentlig ikke så meget et spørgsmål, snarre undren) har hverken sin oprindelse fra nogen opgave stillet i forbindelse med "lektier" eller nogen eksamenen, men istedet af ren sund undren. Samt ønsker jeg at skabe lidt diversitet i de stillede opgaver her på forumet.

Lad a∈R og ξ∈R\Q. Hvordan skal så udtrykket a^{ξ} forståes fra et beregningsmæssige/"computational" synspunkt?

Mit første "approach" til dette, er at værdien af a^{ξ} vælges således at den er en kontinueret udvidelse af funktionen f:Q→R, givet ved f(x) = a^{x}, til funktionen f*:R→R.
At dette er sikret at ville gå godt, må være relateret til at ∀x1,x2∈[a,b] a,b∈R I ∃x1∈Q ∧ ∃x2∈R\Q.

Men dette sikre snare eksitensen af a^{ξ}, end egentlig at give nogen fornuftig måde at beregne dette tal på.

Kom glad med nogle friske bud og god pinse til alle :-)

Brugbart svar (0)

Svar #1
07. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

Man vil i almindelighed kræve, at a > 0 , dvs a ∈ R+ .

Jeg forstår ikke, hvad du mener med     ∀x1,x2∈[a,b] a,b∈R I ∃x1∈Q ∧ ∃x2∈R\Q .

Man kan definere ax for a ∈ R+ og x ∈ R ved      ax = eln(a)·x .

Brugbart svar (0)

Svar #2
07. juni 2014 af peter lind

Beregninig af sådanne funktioner som eksponentialfunktioner, logaritmefunktioner, trigonometriske funktioner og lignende sker inden for numerisk analyse. Der findes mange måder til at gennemfører det men lige eksponentialfunktioner er rimelig nem. Man bruger her McLaurin rækker. For eksponentialfunktionen gælder

ex = 1+x+ x2/2!+x3/3!+x4/4!+...

Rækken fortsætter i det uendelige, hvad man jo ikke kan gøre i praksis. Heldigvis kan man bevise at den maksimale fejl man begår ved at stoppe efter n summer er det næste led i rækken

Svar #3
07. juni 2014 af PeterPølleHatHarEnFedKasket (Slettet)

Med ?x1,x2?[a,b] a,b?R I ?x1?Q ? ?x2?R\Q., mener jeg at der for et hvilket som helst afsluttet delmængde af R, gælder at dette både indeholder rationelle og irrationelle tal.

Hvis du definere a^{\ksi} = \exp(\ln \ksi), giver ikke nogen mere fornuftig måde beregne a^{\ksi}.

Ligeledes ser jeg ikke hvordan det at aproximere værdien ved et taylor række gør det, idet hvordan skal jeg forstå produktet \ksi^{n}, hvis n er et naturligt tal og \ksi stadig er et irrationalt tal.

Svar #4

Min pointe er at problemet har at gøre med noget meget mere fundamental ved de reelle tal, at det ikke er trivielt at gå fra de rationelle tal til de reelle tal. Den måde behandler regne operationerne + og x på Q, er altså ikke tilstrækkelig på R.

Brugbart svar (0)

Svar #5

Det bør du så skrive logisk korrekt: ∀a,b∈ R: b > a ⇒ ∃ x1∈R ∃x2∈R\Q: a < x1 < b ∧ a < x2 < b .

Den naturlige eksponentialfunktion ex kan defineres entydigt som en kontinuert differentiabel funktion

ex : R → R+ .

Man kan, for eksempel definere den naturlige logaritmefunktion   ln(x) : R+ → R   ved

\ln x=\int_{1}^{x}\frac{1}{t}\, \textup{d}t

Da ln(x) er strengt voksende på hele R+ , har den en omvendt funktion, der så defineres som funktionen
exp(x) : R → R+ . Det er let at vise, at der gælder regnereglerne

ln(a·b) = ln(a) + ln(b) , for a,b ∈ R+ ,

og

exp(a+b) = exp(a) · exp(b), for a,b ∈ R .

Funktionerne ln(x) og exp(x) er differentiable, og der gælder

(ln(x))' = 1/x

og

(exp(x))' = (ln-1(x))' = 1/(ln(ln-1(x))' = 1/(1/exp(x)) = exp(x) .

Funktionen exp(x) er også strengt voksende.

Man definerer tallet e som løsningen til ligningen ln(e) = 1. Dermed har man

ln(1) = 0 , ln(e) = 1 ,    exp(0) = 1 , exp(1) = e , og specielt, at e > 1 .

For x ∈ R har man       

1 = exp(0) = exp(x-x) = exp(x) · exp(-x) , så

exp(-x) = 1 / exp(x) .

For positive, hele n har man

exp(n+1) = exp(x) · exp(1) = e · exp(n) ,

så ved induktion er det let at vise, at

exp(n) = e · e · ... · e    ( i alt n faktorer) ,

hvilket vil være naturligt at skrive som en , dvs

exp(n) = e · e · ... · e = en .

For reelt x og positiv, helt n , har man

exp(x·(n+1)) = exp(xn) · exp(x) ,

så man kan også vise ved induktion, at

exp(x·n) = exp(x) · exp(x) · ... · exp(x)   (i alt n faktorer),

hvilket det vil være naturligt at skrive som (exp(x))n , dvs.

exp(x·n) = exp(x) · exp(x) · ... · exp(x) = (exp(x))n .

For n positv og hel har man nu

e = exp(1) = exp((1/n)·n) = (exp(1/n))n ,

hvorfor det vil være naturligt at skrive

exp(1/n) = e1/n .

For p,q positive og hele har vi da

exp(p/q) = exp((1/q)·p) = (exp(1/q))p = (e1/q)p = ep/q

og

exp(-p/q) = 1/exp((p/q) = 1/(ep/q) = e-p/q .

Det er derfor forholsvis let at retfærdiggøre notationen ex = exp(x) for x ∈ Q , og det vil være rimeligt at definere

ex = exp(x)    for x ∈ R

da exp(x) er en kontinuert og differentiabel funktion.

Derefter kan vi tage springet og for a ∈ R+ og x ∈ R da at definere

ax = exp(ln(a)·x) = eln(a)·x .

Svar #6

Andersen11, jeg tror du har misforstået hvad det er jeg søger i problemet. Men dette er nok primært min egen fejl, da jeg kunne havde udtryk mig mere eksplicit og klart i #0.

Jeg tror imellem tid at jeg fundet frem til en - ikke tilfredsstillende - løsning, der er forlængelse af mit første approach.

Vælger jeg en punktfølge (ξn), med grænsepunkt ξ, hvor alle ξn er rationelle tal. Må aξ = \lim_{n\rightarrow\infty} (a^{ξn}). På denne måde undgår jeg at problemet omkring hvordan man fra en beregningsmessigt synspunkt skal forstå størrelser, som eks. produktet imellem to irrationelle tal.

Brugbart svar (0)

Svar #7

Måske er dit problem snarere at definere de reelle tal.

Q kaldes mængden af rationale tal, ikke rationelle tal.

Skriv et svar til: Aritmetik på de reelle tal og potens begrebet.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.