Matematik

Påvise eksponentielle sammenhænge

10. juni 2014 af Dstudge - Niveau: B-niveau

Har fået til opgave at "påvise eksponentielle sammenhænge" men er lidt i tvivl om hvad spørgsmålet går ud på? Er der en der gider komme med en forklaring på let dansk da det er et godt stykke tid siden jeg har haft om det.

Tak


Svar #1
10. juni 2014 af Dstudge

har også fået til at opgave "fortæl om bestemmelsen af forskriften y=b*a^x" hvilket jeg også er lidt i tivil om.


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

Man kan påvise, at et datasæt opfylder en eksponentiel sammenhæng ved at lave regression på datasættet med en eksponentiel model. Hvis regressionens forklaringsgrad er tæt ved 1, kan sammenhængen siges at være påvist.

En eksponentiel forskrift y = b · ax  kan i princippet bestemmes ud fra to datapunkter (x1,y1) og (x2,y2) med sammenhørende x- og y-værdier.


Svar #3
10. juni 2014 af Dstudge

Tusinde tak for det hurtige svar! Da det er en mundtlig eksamen jeg skal op i, skal jeg så lave det i excel eller er det nok at sige det?

Tak


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

#3

Udledningen af a og b ud fra to punkter kan fint gøres ved tavlen ved håndkraft.


Svar #5
10. juni 2014 af Dstudge

Har jeg også tænkt mig:) mener bare om påvisningen ikke skal laves i excel? Altså indtastningen af et datasæt
Tak

Brugbart svar (0)

Svar #6
10. juni 2014 af Andersen11 (Slettet)

#5

Hvis der skal laves faktiske beregninger ved den mundtlige eksamen, er det selvfølgelig en mulighed. Men man kunne vel også vælge et talsæt, der nemt kan regnes med og løses i hovedet, blot for at demonstrere metoden.


Skriv et svar til: Påvise eksponentielle sammenhænge

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.