Dansk

Dansk eksamen - reklameanalyse

11. juni 2014 af frej1291 (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hej alle
Jeg skal snart op til min dansk mundtlige afgangseksamen. Og jeg ville være rigtig taknemmelig, hvis I ville bruge noget tid på at komme med et godt svar. Jeg har trukket reklamer, og jeg har derfor valgt at analysere en reklame fra Smirnoff Vodka (http://www.adverbox.com/media/campaigns/2007/01/smirnoff11.jpg).

Min analyse skal indeholde:
- Reklamens elementer
- Komposition (forgrund, mellemgrund, baggrund)
- Farver og lys
- Slogan, hvad betyder det (Old story new twist - green apple twist)
- Symboler
- Intertekstualitet
- Minerva- og Aida-modellen
- Budskab

Hvis I kunne hjælpe mig med at finde et svar på dette og evt. noget mere, ville det bare være rigtig dejligt!

Brugbart svar (0)

Svar #1
11. juni 2014 af Ganymedes

Link virker desværre ikke.

Svar #2
12. juni 2014 af frej1291 (Slettet)

https://www.google.dk/search?q=smirnoff+vodka+reklame&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=LF6ZU_y2Ocvb4QTn3IDwAQ&ved=0CAYQ_AUoAQ&biw=1366&bih=673#facrc=_&imgdii=_&imgrc=A9rAMRv-gbNYpM%253A%3BeFbUgokr5WLBnM%3Bhttp%253A%252F%252Fadsoftheworld.com%252Fsites%252Fdefault%252Ffiles%252Fimages%252Fadam%252526eve.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fadsoftheworld.com%252Fmedia%252Fprint%252Fsmirnoff_green_apple_twist_adam_eve%3B1200%3B835

Undskyld det er min fejl, her er linket

Brugbart svar (0)

Svar #3
12. juni 2014 af ELabich (Slettet)

Der er en del religiøse elemnter i, som er gode at fremhæve! :-)

Brugbart svar (0)

Svar #4
12. juni 2014 af Ganymedes

Hvad har du fået lavet selv indtil nu?

Svar #5

1. Præsentation af fordybelsesområde og min reklame
Reklamer har eksisteret i flere tusind år. Man har fundet reklamer fra middelalderen (1050-1500), antikken (ca. 750 f.Kr.) og også helt tilbage i det gamle Egypten (ca. 3300 f.Kr.), hvor de blev lavet på papyrus.
Reklamer blev mere og mere udbredt rundt om i verdenen, og i 1450'erne blev trykmaskinen opfundet. Trykmaskinen gjorde det muligt for reklamen, at kunne komme ud til langt flere mennesker.
I slutningen af det 19. århundrede og starten af det 20. århundrede blev reklamer først rigtig populære og blev en regulær industri. Det var først her at alle fik øjnene op for, hvor stor en magt reklamer havde i hverdagen.

I dag påvirker reklamerne rigtig mane menneskers forbrugs- og indkøbsvaner. Der er reklamer overalt, de ligger på bunden af indkøbsvognene, på stationerne, i fjernsynet osv. Der er ingen begrænsninger for hvor reklamer kan være. Reklamernes formål er at skabe opmærksomhed og overtale modtagerene til at gøre noget, som f.eks. at købe noget.

Jeg tror, at reklamer i fremtiden vil være rettet mere mod den enkelte forbruger, fordi det bliver lettere og lettere for virksomheder at få oplysninger og komme i kontakt med den enkelte forbruger. Selvfølgelig skal reklamefolkene tænke nyt og anderledes, så det ikke er det samme hele tiden. Man kunne også forestille sig at folk bliver trætte af de mange reklamer og ikke lader sig påvirke af dem til sidst.

1650: Første avisreklame
1835: Billboard-reklamer kommer frem
1882: Elektriske reklameskilte får debut
1922: Første radioreklame
1941: Første tv-reklame bliver vist i USA
1988: Første landsdækkende tv-reklame i Danmark
1994: Den online reklame åbner nye døre

Jeg har valgt at analysere en reklame for Smirnoff Vodka. Reklamen er fra 2006 og jeg har valgt den, fordi jeg tænkte at den kunne være god og spændene at arbejde med og at jeg ville lære en hel del. Blandt andet fordi der er rigtig meget intertekstualitet i reklamen.

2. Analyse
- Præsentation
På reklamen ser man et stort træ i baggrunden. Træet har en stor krone med grønne blade på. Træet har også store, grønne og flotte æbler hængende. På reklamen er der er slange, som hænger rundt om træet. Slangen har en lille ”bule” på maven, som højst sandsynligt er fordi den har spist et af æblerne. Ved slangens hoved sidder en mand. Manden har langt mørkt hår og er iført en form for nederdel lavet af blade. Til højre for manden, står en kvinde. Hun holder på et æble og er iført en bh og nederdel lavet af blade også. Nede i højre hjørne på reklamen, står reklamens slogan: Old story, new twist – green apple twist”.

- Afsender og modtager
Afsenderen af reklamen er firmaet, Smirnoff. Det er det fordi, at det er firmaet der gerne vil sælge det her produkt. De reklamerer for det for at fange vores opmærksom, hvor vi derefter bliver interesserede i det og ønsker at eje det/prøve det, og til sidst ender det med, at vi køber det.
Jeg vil sige, at modtageren er unge i alderen 16-25. Det er typisk de unge, der går i byen i weekenderne og drikker.

- Hvad er produktet?
Produktet er Smirnoff Vodka. Smirnoff Vodka er et vodkamærke og er i dag den mest solgte spiritus i verden.

- Hvad er hensigten? (informere, påvirke, underholde) og brugsværdien (primær og sekundær)? AIDA-modellen
Hensigten med reklamen er at afsenderen, Smirnoff Vodka, skal gøre os forbrugere interesserede i at eje dette produkt. For firmaet går det hele ud på, at sælge produktet, og det gør de ved at lave en reklamer, der fanger forbrugernes opmærksomhed. Brugsværdien Primær og Sekundær???

- Symbolik
Der er meget intertekstualitet i reklamen. Reklamen skal få os til at tænke på Adam og Eva. Hvis man ser det i forhold til Adam og Eva, så er det kundskabens træ i midten, og de giftige æbler, der kan smide Adam og Eva ud af paradisets have på træet.

Brugbart svar (0)

Svar #6

Okay, virkelig godt :)

Intertekstualitet betyder jo, at en tekst direkte eller indirekte referer til et andet produkt (tekst, film, ovs.). Her der det tydeligt, at der inddrages en bibelsk historie, historien om Adam og Eva. Du kan eventuelt fortælle om, hvad der netop gør, at man har valgt denne historie fra Bibelen, eller hvad der karakteriserer historien om Adam og Eva.

Jeg kender ikke "Minerva modellen", men du kan læse om, hvordan den stilles op her: https://www.studieportalen.dk/kompendier/afsaetning/minerva-modellen

Aida modellen, er måske den mest kendte model, den forklare i hvert fald i teorien, hvordan reklamer virker.

Aida er en forkortelse af:

Attention

Interest

Desire

Action

Her opnår reklamen vores opmærksomhed, ved at vise en meget farverig udgave af historien om Adam og Eva. Vi bliver interesseret, på grund af, delvist deres nøgenhed men derefter selve situationen i reklamen. Vores ønske om at vide mere og få denne "kundskab" (kundskabens træ), hvilket medfører at handlingen vil ske ved næste mulige butik. Det skal lige siges, at denne opsætning kun er et eksempel og ikke nødvendigvis korrekt.

Budskabet er selvfølgelig, hvad reklamen ønsker at opnå, med andre ord hvilken følelse den ønsker at give forbrugeren.

Svar #7

Tusin tak. Det hjalp mig lidt videre. Jeg er dog stadig i tvivl med hvad budskabet egentlig er. Der er også noget med deres slogan der driller. Old Story, New Twist - Green Apple Twist. Hvad kan de mene med det i forhold til billedet?

Svar #8

Det ville også være rigtigt rart, hvis der var en, der kunne fortælle mig hvad forgrund, mellemgrund og baggrund var på reklamen? :)

Brugbart svar (0)

Svar #9

http://forbrugertryghed.skolemedia.dk/wm141770 Gå ned til: "Placering af reklamens elementer".

Svar #10

Ville det så være rigtigt at sige, at slangen og Adam og Eva er forgrunden. Træet er mellemgrunden og himlen er baggrunden? Eller hvad?:/

Brugbart svar (0)

Svar #11

Delvist ja - jeg ser det som, at æblet og producentens navn faktisk er forgrunden. Adam, Eva, slangen og træet ville så være mellemgrund og himlen baggrund. Det passer også godt med det gyldne snit.

Svar #12
13. juni 2014 af frej1291 (Slettet)

Tak for hjælpen. Jeg mangler nu kun at finde ud af det med budskab og sloganet. Altså hvordan slogan hører sammen med billedet og hvad det betyder?:)

Skriv et svar til: Dansk eksamen - reklameanalyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.