Fysik

Lys og atomer (Lysspektre)

14. juni 2014 af ramiac (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Hej Folkens

Er der nogle der ved hvorfor lysspektret er anderledes for lys og solen?

Tusind tak på forhånd...

Brugbart svar (1)

Svar #1
14. juni 2014 af peter lind

"lysspektret er anderledes for lys"   ????

temperaturen påvirker spektret. det er måske det du tænker på ?

Svar #2
14. juni 2014 af ramiac (Slettet)

Solen er en emission, mens lys er et kontinuert spektrum... Der jeg vil vide er hvorfor de begge to er anderledes end hinanden...

Brugbart svar (1)

Svar #3

Det er noget sludder. Solen udsender lys  i form af varmestråling, som har et kontinuer spektrum. Heraf bliver nogetf absorberet i nogle diskrete linjer af gasserne i solen.

Svar #4

Så det ikke rigtigt at det en emission? Er almindelig lys så også et kontinueret spektrum?

Brugbart svar (1)

Svar #5

Hvad mener du med almindeligt lys ?. Lys er elektromagnetiske bølger som både kan bestå af  bestemte bølgelængder og som også kan have et kontinuert spektrum

Svar #6

Lys fra lamper mener jeg... 

Brugbart svar (1)

Svar #7

Det kommer an på hvilken lamper, det drejer sig om. De gammeldags pærer med glødetråd udsendte et kontinuert spektrum. De gør neonrør ikke.

Svar #8

Når ok... Så ting som sender lys i form af varmestråling som solen, gammeldags pærer er et kontinuert spektrum og ting som neonrør er en emission fordi de ikke sender varme...

Hvad med smartphone skærme er de så et kontinuert spektrum? De bliver vel varme hvis man bruger dem i lang tid...

Brugbart svar (0)

Svar #9

Det er altsammen emission. Neonrør udvikler også lidt varme. Jeg kender ikke de tekniske detaljer for smartphone; men det har ikke noget at gøre med om de bliver varme eller ej

Svar #10

Tak for hjælpen :D

Skriv et svar til: Lys og atomer (Lysspektre)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.