Matematik

Vækst modeller

17. juni 2014 af JanniChristina (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, jeg sidder her og læser op til eksamen og indser hvor lidt jeg kan af det her matematik. Specielt har jeg svært ved spørgsmålene omkring vækst 

Det første spørgsmål hedder: Gør rede for lineær vækst: f(x)= a*x+b) 

                                           Gør rede for tangenten til grafen for en differentiable funktion. 

Først og fremmest hvordan skal man tolke "Gør rede for"? Betyde det, at man skal bevise det, eller skal man kort sige hvad a, x og b er/kan være og kort forklare hvad lineær vækst går ud på? 
Og med hensyn til tangenten, skal man så bevise tangentligningen eller?  

Jeg har også lidt problemer med Potensfunktioner.... 
Spørgsmålet er det samme: Gør rede for f(x) = b*x^a 
Derudove skal man inddrage procentvis tilvækst (Og det siger mig ikke særlig meget, må jeg nok erkende) - er der nogen der kort kan forklare hvad det går ud på? 

Jeg sætter VIRKELIG STOR, STOR pris på al den hjælp jeg kan få :O :) Syntes ikke google har været grund til andet end forvirring... :(  
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. juni 2014 af Lakey (Slettet)

gøre rede for.. betyder bare at du skal fortælle vedrørende emnet, og alt der er indenfor det emne..altså det vigtigste punkter. Forklaringer af de enkelte konstanter, hvad lineær vækst er.. beviser.. alt det hører under redegørelsen. 

Du kan godt bevise tangentligningen. Du kan fortælle om hvad en tangent er.. Den fortæller om hvordan grafen forløber netop ved et punkt, ik? = P

 ved potensfunktioner.. når x-værdien stiger med en (lad os sige) 2% procent, så stiger y-værdien også med en 2% procent. 

Youtube Potensfunktioner.. her er der videoer der forklarer dig om det. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
17. juni 2014 af SuneChr

# 1
Potensfunktionen
Det er ikke korrekt, at hvis x stiger med 2% stiger f (x) også med 2%
Det rigtige er, at stiger x med 2% stiger f (x) med  100%·(1,02a - 1)  hvor a er potenseksponenten.


Svar #3
18. juni 2014 af JanniChristina (Slettet)

Tak skal i have, nu har jeg da lidt at gå ud fra ;) 


Skriv et svar til: Vækst modeller

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.