Studievejledning

Vejledning og gode råd søges - Jura eller???

17. juni 2014 af NannaStaugaard (Slettet)

Hej alle studerende eller tidligere studerende derude!
Jeg håber nogen af jer har tid til at hjælpe mig med et par spørgsmål, som idet tiden for sidste ansøgningsfrist nærmer sig bliver jeg mere og mere i tvivl. 
Sidste år kom jeg ind på antropologi, men jeg besluttede jeg skulle have et sabbatår, hvor jeg har rejst meget. Nu er jeg siden da kommet i tvivl. Ér antropologi for teoretisk, højtflyvende og hvad er jobmulighederne??
Jeg er lige nu et sted mellem jura og statskundskab. Nogen der har erfaringer med disse to?
Jura: interesserer mig meget for menneskerettigheder, samfund, kultur, politik og kunne godt tænke mig etjob hvor man gør en forskel for rigtige mennesker, og kan fordybe sig i problemstillinger både på et generelt plan, men også så det hjælper individet i. Frygt: selve uddannelsen. Jeg KÆMPEDE mig til mit relativt høje snit i gymnasiet. Kan jeg følge med på uddannelsen? Får man på uddannelsen mulighed for at tænke selv eller er det fuldstændig udenadslære?
statskundskab: Forestiller mig det som mere teoretisk end jura, hvilket både er posetivt og negativt. Kan godt lide at fordybe mig i generelle samfundsproblemer/tendenser, men det skal også være håndgribeligt for at jeg finder det brugbart/interessant. Frygt: mere erhvervsøkonomi, handels/matematisk orienteret. analyser af tal og statistikker 

HJÆÆÆLP med at be/afrkæfte fordomme. Kom med forslag til andre uddannelser ??? 

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. juni 2014 af kkj0806 (Slettet)

Hej Nanna

Du skriver, at du er kommet ind på antropologi, ergo må du have et ret godt snit.

Du skriver ikke, hvor gammel, du er.

Jeg er 52 år og er lige dimitteret som BA.jur med udmærkede karakterer (deltidsstudiet + arbejde sideløbende de første tre år) og fortsætter på kandidatuddannelsen til september. Jeg er tidligere uddannet socialrådgiver og tidligere endnu radiotelegrafist og før det var jeg ufaglært.

Jeg tænker umiddelbart, at hvis du vil gøre en forskel for enkeltpersoner, kunne socialrådgiveruddannelsen være en mulighed eller jura og derefter vælge at arbejde med "rigtige mennesker". Menneskerettigheder mv. er naturligvis relevant i jurastudiet, men en meget stor del af (i hvert fald bacheloren) er formueretlige fag, der i høj grad retter sig mod erhvervslivet og for privatpersoners vedkommende, økonomiske forhold.

På jurastudiet er det i den grad en fordel at kunne tænke selv, hvilket det formentlig er på alle uddannelser, men jeg forholder mig kun til det, jeg ved noget om ;-)

Det er ikke bare at kunne lære udenad, selvom den evne kan være nyttig også. Det handler meget om at kunne se en situation fra flere sider og så kunne argumentere (juridisk) for og imod.

Du skriver, at du har kæmpet for gode karakterer i gymnasiet og jeg tænker umiddelbart, at det er den største kompetence af alle at være i stand til det. Så vil du kunne klare en hvilken som helst uddannelse.

Selv gik jeg ud af gymnasiet (HF) med et snit på 6,4 - jeg åbnede ikke en bog og  havde ikke en seriøs tanke i hovedet før jeg blev 35 (!)

Når jeg kan klare en BA.jur med et snit på den "rigtige" side af 7, kan du garanteret også :-)

Held og lykke med, hvad du ender med at vælge

Skriv et svar til: Vejledning og gode råd søges - Jura eller???

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.