Studievalg og videregående studie
Uddannelse hvis man er interesseret i arbejde i FN
Hej,
Jeg har en drøm om at arbejde med bekæmpelse af sult, ulighed og fattigdom m.m ved at arbejde i en nødhjælpeorganisation såsom FN fx. i UNICEF, men jeg er meget i tvivl om, hvilken uddannelse der vil være den bedste hvis jeg ønsker at arbejde inden for dette område. Jeg har en samfundsvidenskabelig studentereksamen med samf., engelsk og historie på A-niveau og sluttede med et snit på 10,9 før bonus, så muligheder som bl.a. statskundskab er åbne for mig. Statskundskab virker rigtig interessant og relevant i denne forbindelse, men jeg er bange for, at den ikke har nok internationalt fokus. Dette har bl.a. International Business and Politics på CBS, men den er måske for økonomisk orienteret.
Er der nogle af jer der har erfaringer med dette, og evt. kan komme med nogle forslag til relevante uddannelser. På forhånd tak :-)
Svar #2
26. juni 2014 af cornpop (Slettet)
Dejligt at læse at du har planer om at gøre en forskel i verden!
Jeg kender selv en på statskundskab (AU), som også er interesseret i et internationalt job. Dog mere noget i stil med at være på en ambasade eller lign..
Han har haft det RIGTIG hårdt her i starten (er på 4. semester nu) fordi det er så basic det hele og ikke interessere ham noget særligt. Statistik, dansk politik, metode... Men sådan er det jo med de fleste uni-fag, der kræves jo en enorm basisviden som er ret bred.. Men hvis du er indstillet på det, så synes jeg også at statskundskab lyder fornuftigt.. Det åbner for mange muligheder.
Svar #3
27. juni 2014 af CarstenMatsson (Slettet)
Alternativt så Google hvad lederne af Greenpeace, UNICEF osv har af uddannelse (linkedIn). Gjorde jeg selv da jeg valgte uddannelse.
Det er dog sindssygt vigtigt at lave hands-on arbejde i organisationerne hvis du vil til tops med tiden.
Svar #4
27. juni 2014 af CarstenMatsson (Slettet)
Svar #5
27. juni 2014 af Kiirstine (Slettet)
Hej, tusind tak for jeres svar. Jurastudiet har jeg også haft i tankerne, men det er desværre ikke noget for mig. Jeg har undersøgt hvilke uddannelser lederne af de forskellige NGO'er har og de fører ofte i retningen af jura, økonomi eller statskundskab. Som sagt er jura ikke noget for mig, og mine matematiske færdigheder er ikke gode nok til at kunne læse økonomi. Så både statskundskab og International Business and Politics er i spil. IBP på CBS er meget lig market and management antropology, så vil nok foretrække at vælge IBP'en hvis det er den retning jeg vælger, da jeg er fra Sjælland. Jeg må prøve at researche lidt videre. Tak for jeres svar :-)
Svar #6
28. juni 2014 af hihihej (Slettet)
Da jeg var ude og få en rundvisning i FN bygningen, fik jeg at vide, at man kunne få arbejde dér, næsten uanset hvilken uddannelse man kom fra.
Eventuelt kan du jo gå ind og se på nogle af de jobmuligheder som er opslået på deres hjemmeside:
https://careers.un.org/lbw/Home.aspx
Ellers så ville jeg kontakte de forskellige studier for at høre om mulighederne.
Skriv et svar til: Uddannelse hvis man er interesseret i arbejde i FN
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.