Studievalg og videregående studie

Er jurastudiet noget for mig?

27. juni 2014 af Kanduhjælpemig (Slettet)

Jeg har lige afsluttet min HF, og overvejer derfor, hvad jeg skal i gang med at studere på et tidspunkt. Jeg har i en længere periode overvejet jura, da det lyder som et spændende studie. Jeg har søgt mange debattråde, hvor folk skriver, at det er vigtigt, at det er noget der virkelig interesserer en, for at man skal kunne komme igennem, men så er mit spørgsmål bare, hvordan ved man, at det er noget der virkelig interessere en?

Det ville være rigtig dejligt, hvis nogle med kendskab til jurastudiet ville skrive fx "Hvis du skal læse jura, så skal du i hvert fald være sådan og sådan" eller "hvis du skal læse jura, så skal du interessere dig for det og det".

Det ville være rigtig dejligt, hvis nogle vil tage sig tid til at skrive en kommentar :)

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. juni 2014 af JEEJ2008 (Slettet)

Jeg har ikke erfaring med jura ... men en kommentar alligevel... jeg synes, hvis du virkelig tænker at jura er fedt og lyder spændende jamen så prøv det da. Der er jo ikke noget flovt i at starte på et studie, og så vælge det fra igen hvis man ikke synes man hører til der, så finder man jo bare noget andet man kan blive glad for :)

Jeg kan anbefale dig at slå uddannelsen op på de forskellige uni's og læse om den. Her kan du også se pensum, boglister etc. og se om du ligesom "tænder" på det ;)

MVH. :)

Brugbart svar (0)

Svar #2
29. juni 2014 af BadBoyBard (Slettet)

tmus,

Jeg læser selv økonomi på et amerikansk universitet, men den tankegang man bruger i økonomi ligner meget den tankegang man bruger i jura.

Fra egne erfaringer, så vil jeg sige, at man skal være den type, der kan se, hvor noget (en lov) ikke holder. Og det handler meget om at kunne finde beviser (ikke matematiske, mere dokumentation) og analysere en modstanders argumenter på logisk vis og så finde modargumenter. Så hvis det er logik og argumentationsanalyse du er god til og samtidig har en passion for at være en djævels advokat, så vil jeg mene at jura studiet er din naturlige niche. 

Det er også vigtigt, at du er den type, der kan lide lange paragraffer af tørt tekst og samtidig kan sidde igennem det mest kedelige stof og klare det med et 7-tal, fordi der vil igennem studiet være fag, som du virkelig vil brænde for (f.eks. ejendomsret), mens der vil være kedeligt, tørt stof, som du virkelig vil hade (f.eks. arveret). 

Håber ikke mine kommentarer skræmmer dig. Der er gode og dårlige ting ved alle studier, men jura er klart et af de gode, hvor du også kan se frem til en høj løn, når du er færdiguddannet. 

Held og lykke! :-)

Skriv et svar til: Er jurastudiet noget for mig?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.