Studievalg og videregående studie

Sunhedsteknologi eller radiograf? ..og kan man have børn og gå på UNI?

29. juni 2014 af ampererepma (Slettet)

Hej

Jeg står her og skal vælge uddannelse her inden den 5. juli, og først havde jeg egentlig planlagt at læse til radiograf i Aalborg, men det tænker jeg lidt er en dårlig idé, efter at jeg har fået en snak med studievejlederen på radiografudd., bl.a. fordi at udsigten til at få job er meget ringe(kun ca 1/3 havde fået job efter en uddannelse årgang 14) og sådan vil det højst sandsynligt blive ved de næste par år. Desuden er der de dårlige arbejdstider, og sidst men ikke mindst, så kan jeg ikke vide om jeg vil blive optaget på sommer- eller vinterholdet, da de ikke kigger på ens gennemsnit, eller om den enkelt helst vil optages til vinter eller sommer. Jeg kan dog se, at man efter endt uddannelse, kan tage en kandidat i klinisk videnskab og teknologi. Mit spørgsmål lyder så; er en kandidat som denne, hvor der kun bliver lukket folk med proffesionsbachelorer ind, noget som man kan bruge til noget? Altså er det noget ehvervslivet efterspørger?

Jeg går også lidt og overvejer om jeg skal læse sundhedsteknologi(civilinginør), som jeg synes lyder helt vildt spændendei forhold til studieordningen og lidt hvad jeg kan læse mig til på aau´s hjemmeside, og jeg synes faktisk lige det lyder som noget for mig. Dog er jeg lidt bekymret for nogle ting:

Jeg synes selv jeg okay kørende(gennemsnit på 10,2 med bonus) og jeg synes at matematik er helt vildt spændende, selvom jeg synes at det til tider kan drive en til vanvid, og det nu heller ikke altid at jeg forstår et bevis helt til bunden, jeg fik dog 10/10, og på en god dag havde jeg højst sandsynlig fået 12 i det skriftlige . Desuden skrev jeg også min SSO i mat og fik 10. Jeg tager A-niveau i sommerferien, og regner realistisk med at få 4-10 i mundtlig og 10-12 i skriftlig. I fysik b gik det mindre godt til eksamen, men ellers synes jeg at jeg har ok styr på det også. Kemi og biologi på c-niveau fik jeg 10 og 12. Dog er mit svageste fag helt klart engelsk, og især når jeg skal tale, bliver jeg lidt usikker, og vil vurdere mig til omkring en 7-4 stykker på B-niveau. Jeg kan forstå at på uni, der foregår forlæsningerne på dansk, men meget af materialet er på engelsk, og det er jeg lidt bange for at kunne blive et ret stort problem. Jeg har dog læst(på heste-nettet.dk :D ) at man vænner sig til, at meget foregår på engelsk, og det hele skal nok gå, også selvman man er svag til sproget, men er det rigtigt?
Mit sidste spørgsmål går på: Er det muligt at studere til civilinginginør, når man har et lille barn(vi er to derhjemme), altså jeg tænker med tid til at være familie og hente og bringe i vuggestue/dagpleje osv. På AUU´s hjemmesider er der nogle videoer hvor nogle studernede, fortæller at de faktisk har tid til fritdsinteresser og studiejob osv. og for det meste er vardet fra 8-16, studiet var ikke så svært i forhold til gym - tværtimod. Jeg har dog lidt på fornemmelsen, at det ikke altid helt forholder sig sådan :P Jeg er klar over at det garanteret er hårdt at gå på uni, men er der nogen af jer der har nogle erfaringer de vil dele især hvis de har gået gået på AAU? altså især med hensyn til om der er tid til en familie ved siden af, og også om hvor hårdt studiet er - især hvis engelsk ikke har været deres stærke side. Jeg tænker lidt på om skal være et halvejs geni eller kan det fungere med hård arbejde og vilje. Jeg har taget min hf via fjernstudie, da jeg har været i udlandet, og har kun været hjemme til nogle seminarer og eksamener, så jeg har ikke rigtig haft nogle klassekammerater at spejle mig i, eller snakke om disse ting.


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. juni 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

Angående, hvilket studie, forhold, arbejdsløshed mv., det må nogle andre svare på, selv om at ingeniør-retningen ser bedre ud fra mit skrivebord. Hvis du har interessen, så er det den der får dig igennem, ikke gennemsnittet fra en ungdomsuddannelse.

Angående barn, så læste jeg sammen med en pige (M) på 1-4 semester på AAU, hvor hun havde et barn på 2-3 år. Da jeg startede på 5. semester, så fik hun nummer 2! Hun starter igen (på 5.) efter sommerferien, da hun har holdt et års barsel. Hun har dog lidt hjælp af sin mand, han læser til ingeniør på AAU. De bliver færdig ca. samtidigt. M og mand, har så vidt jeg kan se rigeligt overskud i hverdagen, de skal nok klare det.

Jeg er selv næsten 40, gift, dog ingen børn, læser på AAU og rejser ca. 90 km hver dag for at komme til AAU. Jeg synes at det har passet fint til mig (og M) at være på AAU, selv om vi har noget at se til ved siden af.

Da meget af studiet på AAU/Tek-Nat, er gruppearbejde, skal man selvfølgelig have det til at passe. Bortset fra 1. semester (som gik lidt i fisk, sådan arbejdstidsmæssigt), så har jeg vel brugt en weekend, og en 5-6 aftener på det gruppearbejde, som vi ikke kunne nå i tidsrummet man-fre, 8-15. Jeg har fået gode karakterer alligevel. Løsnigen er planlægning, planlægning og planlægning, efterfulgt af en erkendelse af at: Godt nok er godt nok! Desuden er det vigtigt (måske det vigtigste) at man finder de rigtige at være i gruppe med.

Du skal ikke være nervøs for at der er noget der foregår på engelsk, det kommer supernemt ind alligevel. Kravet er, svjh, at du har bestået niveau B. Værre var det da noget at det litteratur vi havde på 1. semester var på norsk...

Hilsen Lars


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. juni 2014 af Proprium (Slettet)

Min kæreste læser til ingeniør, selvom han har en søn, som skal passes, underholdes, have hjælp til lektierne, laves mad til og meget, meget mere, så det kan sagtens lade sig gøre.


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. juli 2014 af Mausimausi (Slettet)

Jeg har smidt mit password væk til SP, så jeg har lige lavet en ny bruger.

Tak for at dele jeres tanker. Jeg har besluttet mig for at jeg vil læse Sunhedsteknologi på AAU :)

P.S.

Mig og min kæreste har besluttet os for at der kun bliver talt engelsk i hjemme fra kl 18-21, så det kan forhåbentlig hjælpe på min engelskkundskaber :-P Og skulle der dukke noget norsk op, så går det nok også, da jeg har bpet i Norge i halvt år :)
 


Skriv et svar til: Sunhedsteknologi eller radiograf? ..og kan man have børn og gå på UNI?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.