Andre fag

En god bog om "Critical Thinking" ?

18. juli 2014 af anonym000 - Niveau: Universitet/Videregående

Hej SP

Jeg vil gerne læse lidt om critical thinking på egen hånd. I den forbindelse søger jeg en god bog, der er velegnet til et selvstudie. Er der nogle bøger som i kan anbefale ?

På forhånd tak

Brugbart svar (0)

Svar #1
18. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Kan anbefalde nogle bøger, men hvad er det helt nøjagtigt du vil forbedre i form af critical thinking? Er det at kunne analysere argumenter kritisk og læse mellem linjerne for bedre at kunne finde ud af folks rigtige intentioner, eller er det at kunne lave "cost-benefit" analyser på ting i hverdagen? 

Svar #2
18. juli 2014 af anonym000

Målet er at kunne det meste, så ba' kom med det hele :-)

- - -

...............

Svar #3

Kan det passe, at det er et kursus, der udbydes på de fleste universiteter i USA ?

Jeg tror ikke, at det er noget som udbydes på de danske universiteter.

- - -

...............

Brugbart svar (0)

Svar #4
18. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Ja, ja -- der er kurser, der tilbyder det (alt for mange endda :-D), men personligt så vil jeg sige, at den bedste måde du kan forbedre dine critical-thinking skills på er ved at prøve tingene med egne hænder. Samme med business... du lærer jo det ikke ved at læse en bog - tværtimod lærer du det ved selv at arbejde med tingene. 

Men til den mere "cost-benefit" del af kritisk tænkning ville være ved at studere økonomi boger, især macroeconomics og health economics. Her laver de mange "pros-cons" analyser af love. I sundhedsøkonomi laver man ogsa Cost-Benefit analyser af hvillke medicinske procedurer man skal benytte i hospitaler, så du kunne evt. regne nogle opgaver (igen, prøve tingene med egne hånder).  

Til den mere argumentations side af tingene, så vil jeg helt klart anbefalde at se/læse politiske taler. Her kunne du analysere talerne for logos, ethos, pathos, og finde ud af, hvorfor politikerne siger det de netop siger (vil personen fremstå stærkere og mere pålidelig for sine potentielle voters, vil personen prove at retfærdigegøre sine handlinger, etc). Du kunne også læse nogle historiebøger, især med fokus på konflikter og krige. Dette vil gøre dig meget i stand til at kunne se tingene fra begge sider. Jeg er normalt ikke fan af bøger til at lære ting, men ville dog anbefalde denne til argumentationsdelen: 

Critical Thinking Skills: Developing Effective Analysis and Argument -- Stella Cottrell

Og generalt ved at være en djævlensadvoket. :-) 

Bare mine foreslag -- håber du kan bruge dem til noget. 

Bard

Svar #5

Man kan sagtens lære gennem bøger, hvis man ved, hvordan man skal gribe det an :-). Det er jo en fordel, at vide lidt om en bilmotor, inden man kaster sig ud i at reparere den. 

Jeg kan godt finde ud af at lave argumentationsanalyser samt diskursanalyser. Jeg har taget mig i at lave dem ubevidst, når jeg fx. programmer af typen "Real Time" med Bill Maher :-) !

Jeg har små-læst lidt i bogen (ja, fandt den "gratis", hehe :-)), umiddelbart, ligner det en kombination af matematisk tankegang, typisk argumentationsanalyse og almindelig sund fornuft (som ikke er så almindelig endda, var der en der sagde engang).

Grunden til, at jeg havde tænkt mig at læse om critical thinking var: jeg troet at det var et spadestik dybere end dette. Kan det være, at det er fordi det er en form for hurtig introduktion, at det ikke er så dybt ? Tideligere på dagen fandt jeg netop nogle bøger som var på 700 + sider.

- - -

...............

Skriv et svar til: En god bog om "Critical Thinking" ?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.