Studievejledning

9 klasse

29. juli 2014 af martin6

Hej!

jeg skal starte i 9 klasse efter sommerferien og jeg tænkte at spørge jer derude om at hvordan man skal forberede sig? nogle råd?


Brugbart svar (1)

Svar #1
29. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

#0

Forberede sig på hvad? Det eneste du skal med 9.klasse er at sørge for, at du bliver optaget på gym. Hvis dit snit ligger på 6 eller derover, så skal du ikke forberede dig på noget. Som sagt, så betyder 9.klasse jo intet, når man først er kommet på gymnasiet.

Har du ikke fået nogle evalueringer fra dine lærere i de diverse fag? Se på dem, og fortæl os, hvilke fag du har svagheder i og folk her på siden vil helt sikkert kunne komme med anbefaldinger til, hvordan du kan forbedre dig.

Bard 


Brugbart svar (1)

Svar #2
29. juli 2014 af MaibritG

Jeg er nu ikke helt enig med #1 i at "[...] hvis dit snit ligger på 6 eller derover, så skal du ikke forberede dig på noget". Som min gamle kemiunderviser på HTX sagde, så skal man ikke hvile på laurbærbladende blot fordi, at man har fået 12, men derimod forsat udvikle sin faglighed.

Dog er jeg enig i, at du ikke behøver forbedrede dig i din sommerferie til 9.klasse medmindre, at du har nogle hængepartier.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (1)

Svar #3
29. juli 2014 af BadBoyBard (Slettet)

#2: Hvad jeg mente med dit citeret udsagn var, at #0 ikke skulle bruge sommerferien på at forberede sig på noget, da #0 har gode chancer for at komme ind på en sekundær uddannelse, og der er gode chancer for, at #0 vil forstå og lære det stof, som han skal kunne i afslutningen af 9.klasse undervejs i hans forløb, såfremt at hans snit er på 6 eller derover.

Derudover er folkeskolen jo også ligegyldig når man først er kommet på gymnasiet, og ja, jeg er helt enig med dig i, at man aldrig skal selvtilfredse sig selv, så man ikke udvikler sig selv fagligt, men i folkeskolen.... helt ærligt. Ens lærer vil for det meste have tegnet sig et billede af hvad du kan og hvad du ikke kan efter 1.år, så tvivler på at en ekstra indsats rent faktisk vil hjælpe i form af årskarakterer. Det eneste sted, hvor en indsats ville hjælpe er ens eksamenskarakterer, og hvis #0 virkelig er arbejdsom, så ville mit råd til ham være at se på nogle gamle FSA prøver i de fag, han har svært ved og (med en facit liste i nærheden) løse opgaverne og lære formatet at kende. Dette vil hjælpe meget, da mange af opgavetyperne ligner hinanden utrolig meget i FSA prøverne. 

Og den eneste situatione, hvor en ekstra indsats fra #0 side vil hjælpe hans årskarakterer er hvis vedkommendes lærer erkender ham som "måske-egnet". Her vil vedkommendes lærer typisk være meget sensitive overfor om, der kommer en indsats fra personens side, da dette vil typisk være, hvad de vil vurdere på. 

Ja, folkeskolen var fede tider, men fagligt så er det ikke det værd. Lærerne er dovne i forvejen og de fleste vil typisk vurdere dig på deres 1. håndsindtryk.

Men som sagt, så er "hvad #0 skal gøre" meget situtionel, og uden at kende den situation han står i eller hans aktuelle faglige baggrund, så er begge vores kommentarer skud i tågen. 

Bard


Skriv et svar til: 9 klasse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.