Fysik

Om fysik på uni (Aalborg)

09. august 2014 af Nannavk (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej,

Da jeg måske skal starte på fysikstudiet på Aalborg universitet, vil jeg gerne høre, om der er nogen, der kan fortælle mig lidt om, hvordan det er at læse fysik. Især hvis der er nogen, der går/har gået på aau.

Fx hvor tit der er timer, hvor meget skal der læses, hvor meget man skal arbejde alene vs i grupper osv.

Jeg vil også rigtig gerne vide noget om det mere økomomiske, fx hvad der er af udgifter til bøger, og om man skal investere i en speciel lommeregner eller computer.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe:)


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. august 2014 af anonym000

Jeg går ikke selv på fysikstudiet. Men jeg kan forestille mig, at de største udgifter ved studiestart er selve lærebøgerne. Hvis du ikke har noget imod at læse bøger digitalt, kan du sagtens finde dem gratis rundt omkring på nettet, så sparer du nok et par tusind kroner. Det jeg ved er, at du skal ikke investere i en lommeregner. Du skal selvfølgelig have en bærbar PC, men den behøves jo ikke at være superhurtig :-).

- - -

...............


Svar #2
09. august 2014 af Nannavk (Slettet)

Tak for svar:) Det er jo gode nyheder, at der ikke er de store krav til lommeregner og PC.

Jeg er nok mest til at læse tingene på papir, men hvis bøgerne ligefrem er gratis, så tror jeg da hurtigt jeg kan ændre holdning til den sag. Kender du selv nogen steder, hvor man kan finde fagbøger gratis?


Brugbart svar (1)

Svar #3
10. august 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

#1 (#0),

jeg tror ikke du skal regne med at bøger du opfordres til at købe, kan findes gratis og lovligt på nettet. Dette udelukker ikke at der findes andet materiale der dækker sammeområde. Problem: Underviseren har angivet at pensum til næste gang læses på side xx-yy i bog zzzz af N.N. Hvordan finder man ud af hvad man skal læse i en anden bog når man ikke har bog zzzz?? Alene dette gør at det er en fordel at have samme bog som underviseren bruger.

#0

Papirbøger har den fordel, at du kan skrive i dem. Du kan godt sætte noter mv. i elektroniske bøger, vurder selv brugbarheden. De bøger du vælger at købe, kan sommetider findes billigere på nettet, end i universitetes boghandel. Overvej om du kan bruge brugte bøger, søg eksempelvis på http://www.pensum.dk

Går selv på et andet studie på AAU, så kender lidt til AAU. Du får sikkert brug for en pc. I får sikker brug for at installere MatLab eller Mable, begge programmer lånes af AAU i studietiden. Lommeregner, de fleste har en TI-(meget-højt-nummer) som de købte i gymnasiet, men en til 40 kr fra Lidl er lige så anvendelig til langt det meste, ellers har man MatLab.

Gruppearbejde; Udgør en stor del af undervisningen. Ca. halvdelen at studietiden går med projektarbejde, som forventes at ske i grupper. Man har principielt ret til at arbejde alene, men da pensum ikke formindskes og at man ej heller kan dele arbejdstunge opgaver ud, kan dette ikke anbefales. Når i skal danne grupper, så sørg for at diskutere, arbejdsmåde, mødetider, arbejdsmængder inden i danner grupper.

Hilsen Lars


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. august 2014 af anonym000

#3 Faktisk er det ikke lovligt at downloade materialet så længe man ikke deler det med andre. Med de priser forlagene sætter på nogle af bøgerne... er det helt i orden at downloade bøgerne "ulovligt" :-). Desuden kommer der jo hellere ikke nogen efter dig !

- - -

...............


Svar #5
12. august 2014 af Nannavk (Slettet)

Tak for de gode svar. Jeg har en TI-(meget højt nummer), der har nogle år på bagen, men den kan jeg heldigvis få gavn af igen så;)

Jeg har kigget lidt på en pensumliste fra Århus, og jeg må nok sige, at jeg er lidt chokeret over det prisleje fysikbøger ligger i, så hvis jeg kan få adgang til en bog, vi evt ikke skal bruge så meget, gratis, så ville det være en stor hjælp. Nogen af dem må også kunne findes på biblioteket.


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. august 2014 af anonym000

#5

Jeg er sikker på du kan finde de fleste bøger via. de sider jeg sendte til dig. På nogle er dem skal du søge på en bestemt måde for at finde lige det du ønsker.

Jeg er i interesseret pensumlisten, kan du linke til den ?

- - -

...............


Svar #7
12. august 2014 af Nannavk (Slettet)

Ja det ser bestemt lovede ud med de links:)

Jeg har søgt lidt på pensumlister, men har kun fundet den her fra én der har oprettet en liste på Saxo http://www.saxo.com/dk/studieboeger/aarhus-universitet/fysik/pensumlister.aspx

Åbenbart har Aalborg uni lavet det om så man nu skal bruge log-in for at kunne se pensumlister og skemaer, øv;)


Brugbart svar (0)

Svar #8
12. august 2014 af anonym000

Okay. Det var også det jeg fandt. Jeg håbede på, at du havde noget insiderviden :-)

- - -

...............


Svar #9
12. august 2014 af Nannavk (Slettet)

Ja, bare jeg havde. Hvis jeg kommer ind kan jeg lægge pensumlisten op:)


Brugbart svar (0)

Svar #10
12. august 2014 af anonym000

Det lyder godt :-)

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #11
12. august 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

#9,

hvis du er optaget burde du da kunne logge dig ind på Moodle og se efter? https://www.moodle.aau.dk/

Angående skemaet, så plejer der at komme en offentlig version, når skemaet er lavet (på noget der hedder CalMoodle). Skemaet er ikke lavet endnu, da optagelsestallene først er kommet for 1½ uge siden, regn med at der går ca. 2 uger endnu...

Boglisten for første semester ved Tek-Nat på AAU fra sidste år http://www.tnb.aau.dk/index.php?id=14717 Det vil være mærkeligt hvis der skete store ændringer.

Hilsen Lars


Brugbart svar (0)

Svar #12
12. august 2014 af anonym000

Tak for detv Lars

- - -

...............


Svar #13
12. august 2014 af Nannavk (Slettet)

Jeg er søgt ind på en af de ledige studiepladser, så jeg ved ikke om jeg er optaget endnu, men rigtig dejligt at høre lidt om det generelle:)

Og tak for boglisten, det var lige swådan noget jeg ledte efter:)


Skriv et svar til: Om fysik på uni (Aalborg)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.