Kemi

mRNA nonsese?

09. august 2014 af RYETAYET (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej. Jeg har svært ved at løse denne opg:

Nedenstående mRNA sekvens koder for aminosyrer, som er lokaliseret i den midterste
del af det specifikke protein. Ved en ”nonsense” mutation dannes et forkortet protein.
5’-UAGGUAACCGCCAACGUGC-3’
5. Angiv sekvensen på den codon som bliver muteret.

svaret er 5'-CAA-3'

Jeg har en idé om at der skal dannes en stopcodon, men hvordan kan CAA danne et stop codon da den komplenentære parring er: GUU eller GTT. Nogen der vil hjælpe med denne opgave og hvad nonsense går ud på?

Tak på forhånd.

Brugbart svar (1)

Svar #1
10. august 2014 af Hippocampus (Slettet)

En nonsense mutation er et codon, der muterer fra at have kodet for et aminosyre til at kode for en STOP-sekvens. Det pågældende protein vil derfor blive forkortet og miste dets tertiære struktur, og proteinet vil derfor blive ikke-funktionsdygtigt.

Du har skrevet svaret forkert af. Læst fra 5'-3' hedder sekvensen, som er svaret, 5'-AAC-3' og da den komplementære sekvens til den sekvens er UUG, som er et stop-codon, må svaret altså siges at være, at codonet, som er muteret, har sekvensen 5'-AAC-3'. 

Svar #2
10. august 2014 af RYETAYET (Slettet)

Tak for svaret.

Men på rettevejledningen til denne opgave fremgår svaret som 5'-CAA-3'.

Det jeg ikke fortsår er at stop-codons normalt er: UAA, UAG, UGA. Kan du hjælpe mig med en forklaring?

Brugbart svar (1)

Svar #3

Hov, jeg er vist kommet til at læse forkert på den genetiske kode. 

Nu forstår jeg godt din tvivl. Jeg ser lige på opgaven en gang til. 

Brugbart svar (1)

Svar #4

Jeg er næsten sikker på, at som opgaven lyder, ser det ud, som om man skal angive det codon som mest sandsynligt kan mutere til en STOP-sekvens. Hvis svaret er 5'-CAA-3', så er det blot en punktmutation, som gør, at C bliver udskiftet med U og dermed bliver muteret til STOP-sekvensen UAA. Sandsynligheden for en punktmutation er i biologien en del større end sandsynligheden for fx en frame-shift-mutation. 

Svar #5
10. august 2014 af RYETAYET (Slettet)

Det lyder som et godt bud.

1000 tak!! Pænt af dig at hjælpe:)

Brugbart svar (0)

Svar #6

Selvfølgelig! Altid til tjeneste :)

Brugbart svar (0)

Svar #7
10. august 2014 af LubDub (Slettet)

Det er forkert, at UUG er et stop-codon.

Svaret kan vel også være 5' - UGC - 3'            .  .  . ?
                                                                                         Her kan C udskiftes med A

Brugbart svar (0)

Svar #8

Læs venligst #3, LubDub.......

Brugbart svar (0)

Svar #9

Svaret kan godtages, men se på de aminosyrer UGC og CAA koder for. Der er størst komplikationer ved at C udskiftes med U.

Skriv et svar til: mRNA nonsese?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.