Matematik

Forskellen på nutidsværdien og fremtidsværdien af en annuitet?

30. august 2014 af Monique97 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hejsa,

Jeg er pt. i gang med en opgave omkring emnet finans på matematik. Og vil blot høre om nogen kunne hjælpe mig med at forklare forskellen på disse to?

Har skrevet dette i min noter, men forstår det stadigvæk ikke :/

Nutidsværdi

Nutidsværdi er alle ydelser inklusive renter og renters rente opgjort én termin før første ydelse for A_0

Fremtidsværdi

Fremtidigt beløb (summen af alle n ydelser med renter og renters rente)

De bedste hilsner

Monique

Brugbart svar (1)

Svar #1
30. august 2014 af peter lind

Hvis du får 20000 kr. om 10 år og du har en rentefod  på r., vil en kapital K0 i dag , der giver de 20000 kr om 10 være givet ved 20000= K0(1+r)n  <=> K0 = 20000/(1+r)n  K0 er så her nutidsværdien. Tilsvarende skal du bruge kapitalformelen til at omregne en nutidig værdi til fremtidsværdi. I mere kompliceret tilfælde kan du så komme ud for at skulle bruge annuitetsformlerne til at regne frem og tilbage

Svar #2
30. august 2014 af Monique97 (Slettet)

Beklager den sene respons :)

Er det muligt at definere det på en anden måde? Forstår det desværre ikke helt :) Jeg skal i opgave beskrive forskellen mellem nutidsværdien og fremtidsværdien af en annuitet, men jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal foreklare det :)

Skriv et svar til: Forskellen på nutidsværdien og fremtidsværdien af en annuitet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.