Biologi

Kost?! er dette korret?

06. september 2014 af solsikke1 - Niveau: C-niveau

hej er dette korret? laver en kostanalyse, og i dette punkt skal jeg give ideer til at forbedre kost:

Jeg fik desuden mange tomme kalorier, som fx mælkesnitten. Hvor sukkeret går direkte in i blodet, hvilket med gør at blodsukkeret staks stiger, men dog falder det også hurtigt igen. Og sulten vender hurtigt tilbage. Her kunne jeg have taget et stykke frugt, som holder på mætheden længere. 

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. september 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Det er rigtigt nok hvad du skriver, men det kan sagtens blive mere fagligt end "holder på mætheden længere". Jeg vil gætte på at meningen er, at du skal beskrive de kemiske processer som sker ved kroppens anvendelse af henholdsivs langsomt- og hurtigtoptagelige kulhydrater (glykæmisk indeks i forhold til blodsukkertilstand), fedt og protein.

Og til info, så holder frugt ikke på mætheden særligt meget længere end vingummier. Frugt er utroligt sukkerholdigt - og nej, frugtsukker er ikke sundt sukker. Du burde tage en grøntsag, og meget gerne en af dem som er grønne, og meget gerne en af dem som vokser over jordniveau. 

Undersøg selv hvorfor :)

Svar #2
06. september 2014 af solsikke1

Tak skal du have. 

kan du evt. uddype det ? :) 

Brugbart svar (1)

Svar #3

Har lige tilføjet ovenfor.

Svar #4
06. september 2014 af solsikke1

Lige et størgsmpl: 

hvorfor er det en god ide at grøntsagen er grøn og over jordvineau? :) 

Brugbart svar (0)

Svar #5

Man taler meget om, at grøntsager som vokser over jorden ikke er så befængte med stivelse, da det er nemt for grøntsager under jorden at opbevare energi i form af glukose som ressource til respirationsprocessen. Det er jo ikke fordi de får så meget sol som dem over jordniveau.

Stivelse er dårligt for dig netop i forhold til glykæmisk index, altså hvor meget dit blodsukker vil svinge efter indtag.

Så grøntsager fra under jorden: Meget hurtigtoptageligt kulhydrat.

Du kan også smage det i visse tilfælde. Gulerødder er eksempelvis meget sødere end spinat og broccoli.

Skriv et svar til: Kost?! er dette korret?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.