Kemi

Afstemning af redoxreaktion

12. september 2014 af Hrylla (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg sidder og skal afstemme nogle redoxreaktioner, men en af dem driller rigtig meget.

NO_3^-  (aq)    +   Al (s)   →     NH_3  (aq)    +    Al(OH)_4^-  (aq)                         (basisk opløsning)

Hvis jeg kunne få en forklaring på, hvordan jeg kan afstemme den, ville jeg blive rigtig glad.

Vedhæftet fil: Drillende redoxreaktion.png

Brugbart svar (1)

Svar #1
12. september 2014 af mathon

\overset{+5}{N}O{_{3}}^{-}\; _{(aq)}\; \; +\; \; \overset{0}{Al}_{\; (s)}\; \; \rightarrow \: \: \overset{-3}{N}H{_{3}}_{\; (aq))}\; \; +\; \; \overset{+3}{Al}(OH){_{4}}^{-}{_{}}_{(aq)}       uafstemt

Brugbart svar (1)

Svar #2
12. september 2014 af Hjorthen8 (Slettet)

Som mathon skriver finder du oxidationstal(OT), derefter finde du ud af hvilke stoffer som får en ændring i OT, derefter skal du gange forholdende ind på koefficenterne. 

Derefter skal du finde ladningen og få ladningen på venstre side lig ladningen på højre side, (det gøres ved at ligge OH^- til (da det er en basisk opløsning) ) 

Nu skal du så kigge på oxygen, er der ligemange oxygenmolekyler på venstre som på højre? hvis ikke ligge du H20 til. 

Til sidst kan du tjekke om den er løst rigtigt ved at der er ligeså mange hydrogenmolekyler på venstre som på højre 

Brugbart svar (1)

Svar #3
12. september 2014 af mathon

ned   op   antal
N     8              3
Al            3      8

.

afstemning af op- og nedgange:

3\, NO{_{3}}^{-}\; _{(aq)}\; \; +\; \; 8\, Al_{\; (s)}\; \; \rightarrow \: \: 3\, NH{_{3}}_{\; (aq))}\; \; +\; \; 8\, Al(OH){_{4}}^{-}{_{}}_{(aq)}

afstemning af ladning:
                      3\, NO{_{3}}^{-}\; _{(aq)}\; \; +\; \; 8\, Al_{\; (s)}\: \: +\; \; 5\, OH{^{-}}_{(aq)}\; \; \rightarrow \: \: 3\, NH{_{3}}_{\; (aq))}\; \; +\; \; 8\, Al(OH){_{4}}^{-}{_{}}_{(aq)}

afstemning af hydrogen:

\! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \\! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \!\! \! \! 3\, NO{_{3}}^{-}\; _{(aq)}\; \; +\; \; 8\, Al_{\; (s)}\: \: +\; \; 5\, OH{^{-}}_{(aq)}\; \;+\; \; 18\, H_2O_{\; (l)}\; \; \rightarrow \: \: 3\, NH{_{3}}_{\; (aq))}\; \; +\; \; 8\, Al(OH){_{4}}^{-}{_{}}_{(aq)}

oxygen stemmer

Svar #4
13. september 2014 af Hrylla (Slettet)

Mange tak, fordi i tog jer tid til at hjælpe mig.

Skriv et svar til: Afstemning af redoxreaktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.