Matematik

Vektorer i rummet og parameterfremstilling

14. september 2014 af zeze2011 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Opgave 1:

Bestem koordinaterne til punktet D således, at ABCD er et parallelogram, når A (2, -3, 7), B (-8, 2, 6) og C (0, 1, 0). 
Bestem derefter parallelogrammets vinkler. 

Opgave 2:

Undersøg, om linjerne m1 og m2 skærer hinanden , er parallelelle eller er vindskæve. Hvis de skærer hinanden, skal skæringspunktets koordinater bestemmes. 
1) m1 : (x, y, z) = (-3, 7, 8½)+ t(-2, 6, 1) ,   m2 : (x, y, z) = (-15, 13, -5½) + t(6, -3, 7)

Nogen der kan hjælpe mig? Ved ikke, hvordan jeg skal gribe de her to opgaven an :/

Brugbart svar (0)

Svar #1
14. september 2014 af peter lind

Lav en tegning. Du kan enten bruge at CD = BA eller BC = AD

opgave 2 hvis retningsvektorerne er parallelle er linjerne enten paralelle eller sammenfaldende

Hvis vektorerne ikke er parallelle kan du sætte de to parameterfremstilling lig hinanden. Du bør først omdøbe en af parametrene til noget andet for eks s. Det giver 3 ligninger med de to parametre som ubekendt. Er der en løsning skærer de hinanden. Er der ingen løsning er de vindskæve

Svar #2
14. september 2014 af zeze2011 (Slettet)

Okay, jeg er dog ikke helt sikker på, at jeg er med på opgave 2.

Brugbart svar (0)

Svar #3

hvad er du ikke med på ?

Svar #4
14. september 2014 af zeze2011 (Slettet)

Den del med de tre ligninger. Altså jeg sætter parameterfremstillingerne lig med hinanden, men hvad mener du med, at det giver tre ligninger? 

Brugbart svar (0)

Svar #5

Du får en ligning for hver koordinat altså en for x koordinaterne en for y koordinaterne og en for z koordinaterne

Svar #6
16. september 2014 af zeze2011 (Slettet)

Hov, ja, havde misforstået, hvad du mente, men er med nu. Tak for hjælpen!

Skriv et svar til: Vektorer i rummet og parameterfremstilling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.