Matematik
Lineære vækstmodeller
Opgaven lyder:
En kort redegørelse for, hvordan man finder "den bedste rette linje", når man har mere end to sammenhørende værdier af x og y
Hvordan finder man den bedste rette linje i lineære samnmenhæng?
Tror det har noget med R^2= 1 og man vil helst have den rette linje kommer længst fra 0.95
Er så forvirret....
Tak på forhånd :)
Svar #1
26. september 2014 af SuneChr
Man benytter det, der hedder lineær regression.
En linies forskrift udregnes på grundlag af de punkter, man har, således at de enkelte punkters afstande fra linjen er så små som muligt. R2 er et mål for, hvor godt punkterne tilpasser sig linjen, eller omvendt, og bør have værdierne
R2 > 0,95
Svar #4
26. september 2014 af LeonhardEuler
#3 : Argh, ups. Jeg så ikke på niveauet - og dog er det ikke helt umuligt, for jeg skrev den på et eller andet tidspunkt i 1.g. :-)
#0 : Se på #1
Svar #5
26. september 2014 af kieslich (Slettet)
Man indtegner punkterne i et koordinatsystem. Herefter forsøger man at tegne en ret linie, som ligger så tæt på punkterne som muligt. Forskriften for den linie er 'den bedste rette linie'.
Dette er dog en omstændelig og ikke videre præcis metode. Jeg kan anbefale WordMat. Her indtastes punkterne i et sildeben, og maskinen tegner punkterne, udregner 'den bedste rette linie' og tegner den i koordinatsystemet med punkterne.
Skriv et svar til: Lineære vækstmodeller
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.