Matematik
Fra dage til år?
Hey venner, håber i kan hjælpe mig! :D
Jeg har et spørgsmål og jeg er ikke sikker på jeg har gjort det rigtigt.
Jeg skulle regne ud hvor lang tid der ville gå før olielagrene blev opbrugt.
Der skulle være 10^18 tønder olie og man bruger 84 mil. tønder om dagen. Hvis jeg så tager de tal og dividerer med hinanden så får jeg 11904761904.8, og det er vel så mange dage der går? Og hvis jeg så tager det tal og dividerer med 365 for at få det i år? så bliver det 3,2 millioner år.. Men jeg er usikker på om det er rigtigt regnet ud.
Håber I kan hjælpe mig. Fortsat god fredag og god weekend når det bliver jeres tur! :D
Svar #1
03. oktober 2014 af SuneChr
Prøv denne udregning
år (forkort 10'er potenserne)
Du har en kommafejl.
Svar #2
03. oktober 2014 af NCarlsson (Slettet)
#1Prøv denne udregning
år
Du har en kommafejl.
Den har jeg prøvet og den siger det samme.. Altså 3,2 millioner år? Det kan sagtens være det er rigtigt, jeg synes bare det er meget meget lang tid :)
Svar #3
Godt og vel 321/2 mio år
Det svarer ca. til halvdelen af den tid, der er gået, siden dinosaurerne uddøde. Interessant at tænke på.
Svar #4
03. oktober 2014 af NCarlsson (Slettet)
#3Godt og vel 321/2 mio år
Det svarer ca. til halvdelen af den tid, der er gået, siden dinosaurerne uddøde. Interessant at tænke på.
Okay, tusind tak for hjælpen!! :D :D :D
Svar #5
03. oktober 2014 af LeonhardEuler
Det overenstemmer dog ikke med virkeligheden. Man taler endda om, at olielageret allerede vil være udtømt her i løbet af det 21. århundrede.
Svar #6
03. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)
Man kunne forestille sig, at oplysningen i #0 er afledt af en engelsksproget kilde, der bruger det amerikanske system, hvor 1 billion = 109 og 1 trillion = 1012 , og at der er tale om oliereserver på ca 1 trillion barrels, dvs. 1012 tønder olie. Det passer godt med denne artikel http://en.wikipedia.org/wiki/Oil_reserves#Estimated_reserves_by_country
der angiver reserverne til ca 1,3·1012 barrels. Derved kommer tidsestimatet ned til ca 32 år - 40 år.
Svar #7
Ohhhhhhhh, ja, da. Det var jo en rigtig snare at blive viklet ind i. Det viser jo tydeligt, h v o r kritisk man altid skal forholde sig til tingene. Man turde ej heller tænke på følgerne af CO2 udslippene i de mange år. Tak for korrektionen # 5 og 6.
Svar #8
05. oktober 2014 af NCarlsson (Slettet)
Ja, det er rigtigt. Jeg havde taget det fra en engelsksproget side og det med forskellen havde jeg ikke lige lagt mærke til.
Men tusind tak for retningen fordi selvfølgelig har vi ikke olie til 32,5 mil. år ;)
Skriv et svar til: Fra dage til år?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.