Matematik
Differentialregning HJÆLP!
Kan i hjælpe mig med denne opgave? Kan det passe, at vi skal bruge hældningen 0.25 til noget? I må meget gerne forklare det detaljeret i et børnevenligt sprog tak :)
Bestem en ligning for den tangent til grafen for f(x)=√x+1, der er parallel med linjen med ligningen y=1/4x+1.
Svar #1
04. oktober 2014 af peter lind
Ja det skal du. Hældningen af tangenten i punktet (x, f(x) ) er f'(x), så ved at løse ligningen f'(x) =0,25 finder du x koordinaten for røringspunktet
Svar #2
04. oktober 2014 af LasseCool (Slettet)
Er det denne formel vi skal bruge??
2ax0+b
2ax0+b=0.25
Svar #3
04. oktober 2014 af Heptan
Ja, da hældningen er 1/4, skal hældningen for tangenten også være det, da de er parallelle.
Det vi nu mangler at finde, det er skæringen med y-aksen. Vi bruger tangentens ligning til at bestemme tangentens ligning: (den kan vi skrive af fra formelsamlingen, og bruge)

Vi ved allerede at
.
Da f(x) må gælde for alle x-værdier, kan vi vælge en vilkårlig værdi x0 med tilhørende værdi f(x0). Lad os vælge x0 = 4. Nu mangler vi at finde f(x0). Vi ved allerede at f'(x0) = 1/4.

Nu kan vi indsætte vores nye informationer i den dejlige ligning:

Regner med at du kan lave resten :-)
Rettelse: Vi kan self. ikke vælge en vilkårlig værdi x0, men hvilket held jeg har valgt x0 = 4, da det er det eneste sted tangenten rører grafen. :o)
Svar #5
Du skal løse ligningen

Dvs. du skal differentiere f(x):

Brug evt. en formelsamling til at differentiere, eller benyt at
og
og 
Svar #6
04. oktober 2014 af peter lind
#3 Du kan ikke bare sætte x0=4. Det ved du jo ikke om det er rigtig. Du er nød til at finde x0 af f'(x0) =0,25
Svar #7
Men var det et eksempel på hvordan den kunne regnes ud? Men hvordan finder jeg så x-værdien, når jeg kender f'(x)=25? Er der en bestemt formel?? :)
Svar #8
Ja, først skal du finde x0-værdien som beskrevet i #5, derefter kan du bruge formlen for tangentens ligning som beskrevet i #3
Svar #9
Når jeg differentiere f(x) giver det 0. Kan det passe eller er det forkert?
Svar #13
Nu skal jeg så bruge formlen for tangentligningen. Men hvordan gør jeg det? Jeg kender jo ikke alle værdierne i formlen endnu? Fx x0
Svar #14
Men jeg ved, at xo=4, når jeg finder x i ligningen 1/(2√x)=0.25. Er det rigtigt?
Svar #15
# 14
Ja det er rigtigt, det giver 4 når du løser ligningen.
Nu skal du så bestemme f(x0) = √x0 + 1 = ??
Svar #17
Når jeg sætter tallene ind i tangentligningen, får jeg følgende:
y=0.25(x-4)+5
y=0.25x+4
Er det så ligningen for tangenten dvs. svaret?
Svar #19
05. oktober 2014 af LasseCool (Slettet)
y=0.25(x-4)+3
y=0.25x+2
Er det tangentligningen/svaret til opgaven?
Svar #20
05. oktober 2014 af LasseCool (Slettet)
Er der nogen der kan fortælle om jeg har fundet frem til det rigtige svar??